Postzegels niet te koop

Twee jaar geleden renden er nog postbodes rond met grote zakken post. Nu is het oude postkantoor aan de Hippolytusbuurt een Techniek Ontmoetings Punt.

Iedere dag komt er nog wel iemand langs voor nieuwe postzegels, zegt ir. Bert van Heugten (51) van het Techniek Ontmoetings Punt (TOP). De verbaasde bezoekers kan hij niet aan briefkaarten en andere postprullaria helpen, want Van Heugten verkoopt techniek. In de nieuwe wetenschapswinkel van het TOP kun je verschillende technische snufjes aanschaffen. Maar wie het TOP bezoekt, komt vooral om de techniek van Delft op een eenvoudige manier uitgelegd te krijgen.

Kleine kinderen kunnen bijvoorbeeld rijden in een blauwe tractor met grote wielen. Plezier blijkt bij het TOP ook leerzaam, want de auto heeft een handig besturingssysteem. De tractor kan niet achteruit rijden, waardoor er geen ongelukken gebeuren. En je kunt er op klimmen.

Alles in het TOP ademt techniek: de houten tafeltjes zijn kubusvormig, net als de verlichting en ook informatie van het gebouw staat op grote kubussen. Alleen de kunstwerken van Erik de Jong lijken op het eerste gezicht niets met wetenschap te maken te hebben. De stenen voorwerpen lijken eerder een soort totempalen. “Maar kijk eens goed op de stadsplattegrond”, zegt Van Heugten, terwijl hij naar de plattegrond van de Delftse binnenstad wijst. Wie de punten doortrekt, ziet het sterrenbeeld Waterman opdoemen.

Ook het crème de la crème van de Delftse wetenschap is te bewonderen in het Techniek Ontmoetings Punt. Onder een rood-wit-blauwe deken wacht de Nuna 3 op bezoekers. Van Heugten: “We hebben gewoon gevraagd of we de Nuna hier mochten tentoonstellen. Ze aarzelden geen moment. En anders staat hij toch maar in een loods op de Rotterdamseweg.”

Het TOP is vooral bedoeld om Delftenaren bij techniek te betrekken. Dat blijkt lastiger dan gedacht. “Sommige mensen staan te aarzelen op de drempel: gaan we naar binnen of toch maar niet?”, zegt Van Heugten. Hij vindt dat niet zo vreemd. “Techniek heeft een slecht imago. Het aantal techniekstudenten loopt terug en er is een enorm lerarentekort bij de technische vakken. Wij hebben als TOP daarom een echte missionarisrol te vervullen. Want het is enorm lastig om nieuwe uitvindingen en technische ontwikkelingen aan mensen uit te leggen. Er bestaat een groot vacuúm tussen techniek en haar gebruikers. Het is onze missie om te laten zien dat techniek juist heel leuk is en dat het goed is om maatschappijproblemen met techniek op te lossen.”

Maar zit het Delftse publiek wel te wachten op ingewikkelde technische verhalen over producten? “Bij de Nuna kun je ook heel goed vertellen over het de zonnecelrace in Australië, in plaats van alle technische details uit de doeken te doen.”

En naast de thema’s die de vrijwilligers van het TOP bedenken, wordt de bezoeker met nieuwe ideeën ook serieus genomen. “Iemand kwam met het plan voor een fontein vlak voor het TOP. Uit de fontein moet gekleurd water komen en geluid. Als iemand zoiets enthousiast bedenkt, gaan wij er mee aan de slag”, aldus Van Heugten.

Die dynamiek is typerend voor de technische proeftuin. Wie een goed idee heeft om techniek tastbaar te maken voor het gewone publiek, is welkom.

Als het over de TU gaat, komt de missionaris in Van Heugten weer even boven. “Ook TU’ers zijn meer dan welkom. Wij zijn hun platform voor een breed publiek. Bij ons kunnen ze hun kunstje doen en hun boodschap kwijt. Wij organiseren het wel. Ik vind het namelijk ontzettend zonde als je boeiende techniek laat verstoffen.” (MZ)

Het Techniek Ontmoetingspunt is voorlopig alleen geopend op zaterdag en zondag.

www.topdelft.nl

Iedereen mag spelen in het Techniek Ontmoetings Punt. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Het Techniek Ontmoetingspunt is voorlopig alleen geopend op zaterdag en zondag.

www.topdelft.nl