Planetoïde op toernee

Prototype van de Planetoide op de tentoonstelling SHErobots in Sydney. (Foto: Privécollectie Henriette Bier)

Insecten en kleine beestjes krijgen nieuwe onderkomens in de stad als het aan het Henriette Bier en collega’s ligt. Zij werkten samen aan een prototype ‘planetoïde’ die met robotgestuurde 3D-printtechniek en een biopolymeer op houtbasis gerealiseerd werd. De creatie heeft meerdere holtes en kleine ruimtes en biedt zo biotopen voor planten, insecten en kleine dieren. Het project is een samenwerking tussen complex projects van de afdeling architecture en landschapsarchitectuur van de afdeling urbanism van de faculteit Bouwkunde.

De planetoïde was onderdeel van de Dutch Desgn Week en later van de tentoonstelling SHErobots, een expositie aan de universiteit van Sydney over roboticaprojecten van en door vrouwen. De presentatie van de planetoïde werd ondersteund door de Nederlandse ambassade en het TU Delft Robotics Instituut. Voor Henriette Bier was de tentoonstelling een onderdeel van een langere toer door Azië en Australië.

Meer over biodiversiteit, 3D-prints en robots op de website van Bouwkunde.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl