Peter Wieringa neemt afscheid

Voormalig conrector Peter Wieringa nam afgelopen vrijdag afscheid van de TU Delft. Het gaat een klein leger kosten om hem te vervangen als je rector Tim van der Hagen hoort. Die las uit Wieringa’s negen pagina’s dikke cv een lange lijst voor met voorzitterschappen, president- en ambassadeursfuncties. De bekendste daarvan zijn vicerector promoties en directeur van de Graduate School.
Wieringa houdt van verbinden en bruggen slaan. De meeste voorzittersfuncties kwamen daar dan ook uit voort. Hij nam die voor zijn rekening in de veronderstelling dat er zich snel een betere kandidaat zou melden. Dat gebeurde meestal niet.

Nu zal het wel moeten, want Wieringa  gaat met emeritaat – zelf spreekt hij consequent over pensioen. Achteraf gezien is het verwonderlijk dat Wieringa altijd onverstoorbare kalmte uitstraalde terwijl zijn agenda bomvol zat.

De Graduate School, die promovendi een gestructureerde begeleiding biedt, is zijn geestelijke nalatenschap. Vrijdag deelde hij zijn richtlijnen met het publiek in de aula: een goede voedingsbodem bieden door belemmeringen weg te nemen, durven los te laten, en kandidaten laten groeien door een goede begeleiding.

Delta-redacteur Jos Wassink (links) probeert scheidend emeritus Peter Wieringa betrokken te houden. (Foto: Roy Borghouts)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl