In het kader van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001 presenteert de Danscombinatie 2 verschillende balletten van drie Rotterdamse dansgezelschappen.
Ook de Rotterdamse Dansacademie en theater Lantaren Venster bieden een gevarieerd dansaanbod, tijdens het Jonge Dans VI festival. Geen tutu’s en knotjes, maar moderne dans door zowel beginnende als professionele dansers.
Rusland roept met haar rijke ballettraditie al snel de associatie op met beroemde klassieke balletgezelschappen als het Bolshoi Ballet, Mariinsky Kirov Ballet en Moscow Ballet. Balletten die schitterden in grote operaproducties van componisten als Verdi en Puccini en Het Zwanenmeer en De Notenkraker standaard in hun repertoire hebben opgenomen, maar van moderne dans weinig kaas gegeten hadden. De laatste jaren is de moderne dans echter ook in Rusland in opkomst. De Rotterdamse Dansacademie en Theater Lantaren Venster stellen hun festival Jonge Dans VI dit jaar daarom in het teken van Rusland.
Gedurende het festival werken studenten en docenten van de Rotterdamse Dansacademie en de Nikolai Ogryzkov’s School of Modern Dance in Moskou samen met dansers van PO.V.S. TANZE uit Moskou en Contemporary Dance Theatre uit Chelyabinsk. Samen volgen ze besloten lessen en workshops. ’s Avonds presenteren zij aan het publiek hun werk, waaronder nieuw werk van Rotterdamse studenten choreografie dat in december 2000 in première is gegaan en werk van bekende choreografen. Tussen de dansers bevinden zich ook professionele dansgezelschappen uit Nederland, onder wie Leine & Roebana, die vorig jaar samen met Het Nationale Ballet en Krisztina de Châtel verantwoordelijk waren voor de eerste editie van de Danscombinatie.
Hoewel moderne dans in Nederland – mede dankzij het Nederlands Danstheater – al jaren is ingeburgerd en een groot publiek naar de zalen heeft weten te trekken, is een moderne opleiding in Rusland een novum. Nikolai Ogryzkov’s School of Modern Dance werd tien jaar geleden opgericht door een voormalig solist bij het Moiseyev Ballet. Zelf werd hij, geheel volgens de Russische traditie, opgeleid aan de Bolshoi Balletacademie, waar hij tevens een paar jaar lesgaf. Dat de moderne dans echter nog lang niet zo geïntegreerd is in Rusland als klassiek ballet, blijkt echter wel uit het feit dat Nikolai Ogrykzov’s School of Modern Dance geen steun krijgt van de overheid.
Scapino
Hoewel aan de Danscombinatie 2, een gevarieerde dansvoorstelling die begin februari in Rotterdam in première, uit louter moderne Rotterdamse dansgezelschappen deelnemen (Scapino Ballet Rotterdam, Dance Works en Conny Janssen Danst), zijn diverse visies op dans en verschil in stijl en uitwerking te onderscheiden. Zowel Conny Janssen als Ton Simons, artistiek leider van Dance Works, volgden hun opleiding aan de Rotterdamse Dansacademie. Maar waar Conny Janssen voor de Danscombinatie 2 een stuk ontwikkelde dat zich beweegt in haar typerende ronde en vloeiende dansstijl waarin een lichte humor en nostalgisch verlangen centraal staan, is Ton Simons ‘Song’ uit 1997 een theatraal lijnenspel vol weemoedige lyriek, op de meest droevige aria’s uit Mozarts opera ‘Cosí fan tutte’. Simons gaf tien jaar lang voorstellingen in New York met zijn dansgezelschap Ton Simons and Dancers, maar drukt sinds 1999 met zijn ‘pure dans’ zijn stempel op Dance Works.
Ook Ed Wubbe, artistiek directeur van Scapino, ontwikkelde speciaal voor de Danscombinatie 2 een nieuwe choreografie. Hij maakte zijn ballet vol snelle wendingen en wispelturige energie op het 13de strijkkwartet van Sjostakovitsj.
Festival Jonge Dans VI. Van 18 tot en met 24 februari in Theater Lantaren/Venster. Voor programma: www.lantaren-venster.nl of 010-277 22 88.
De Danscombinatie 2. Op 24 februari in Fortis Theater aan de Schie in Schiedam (20.00 uur) en op 2 maart in Theater De Veste in Delft (20.15 uur).
In het kader van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001 presenteert de Danscombinatie 2 verschillende balletten van drie Rotterdamse dansgezelschappen. Ook de Rotterdamse Dansacademie en theater Lantaren Venster bieden een gevarieerd dansaanbod, tijdens het Jonge Dans VI festival. Geen tutu’s en knotjes, maar moderne dans door zowel beginnende als professionele dansers.
Rusland roept met haar rijke ballettraditie al snel de associatie op met beroemde klassieke balletgezelschappen als het Bolshoi Ballet, Mariinsky Kirov Ballet en Moscow Ballet. Balletten die schitterden in grote operaproducties van componisten als Verdi en Puccini en Het Zwanenmeer en De Notenkraker standaard in hun repertoire hebben opgenomen, maar van moderne dans weinig kaas gegeten hadden. De laatste jaren is de moderne dans echter ook in Rusland in opkomst. De Rotterdamse Dansacademie en Theater Lantaren Venster stellen hun festival Jonge Dans VI dit jaar daarom in het teken van Rusland.
Gedurende het festival werken studenten en docenten van de Rotterdamse Dansacademie en de Nikolai Ogryzkov’s School of Modern Dance in Moskou samen met dansers van PO.V.S. TANZE uit Moskou en Contemporary Dance Theatre uit Chelyabinsk. Samen volgen ze besloten lessen en workshops. ’s Avonds presenteren zij aan het publiek hun werk, waaronder nieuw werk van Rotterdamse studenten choreografie dat in december 2000 in première is gegaan en werk van bekende choreografen. Tussen de dansers bevinden zich ook professionele dansgezelschappen uit Nederland, onder wie Leine & Roebana, die vorig jaar samen met Het Nationale Ballet en Krisztina de Châtel verantwoordelijk waren voor de eerste editie van de Danscombinatie.
Hoewel moderne dans in Nederland – mede dankzij het Nederlands Danstheater – al jaren is ingeburgerd en een groot publiek naar de zalen heeft weten te trekken, is een moderne opleiding in Rusland een novum. Nikolai Ogryzkov’s School of Modern Dance werd tien jaar geleden opgericht door een voormalig solist bij het Moiseyev Ballet. Zelf werd hij, geheel volgens de Russische traditie, opgeleid aan de Bolshoi Balletacademie, waar hij tevens een paar jaar lesgaf. Dat de moderne dans echter nog lang niet zo geïntegreerd is in Rusland als klassiek ballet, blijkt echter wel uit het feit dat Nikolai Ogrykzov’s School of Modern Dance geen steun krijgt van de overheid.
Scapino
Hoewel aan de Danscombinatie 2, een gevarieerde dansvoorstelling die begin februari in Rotterdam in première, uit louter moderne Rotterdamse dansgezelschappen deelnemen (Scapino Ballet Rotterdam, Dance Works en Conny Janssen Danst), zijn diverse visies op dans en verschil in stijl en uitwerking te onderscheiden. Zowel Conny Janssen als Ton Simons, artistiek leider van Dance Works, volgden hun opleiding aan de Rotterdamse Dansacademie. Maar waar Conny Janssen voor de Danscombinatie 2 een stuk ontwikkelde dat zich beweegt in haar typerende ronde en vloeiende dansstijl waarin een lichte humor en nostalgisch verlangen centraal staan, is Ton Simons ‘Song’ uit 1997 een theatraal lijnenspel vol weemoedige lyriek, op de meest droevige aria’s uit Mozarts opera ‘Cosí fan tutte’. Simons gaf tien jaar lang voorstellingen in New York met zijn dansgezelschap Ton Simons and Dancers, maar drukt sinds 1999 met zijn ‘pure dans’ zijn stempel op Dance Works.
Ook Ed Wubbe, artistiek directeur van Scapino, ontwikkelde speciaal voor de Danscombinatie 2 een nieuwe choreografie. Hij maakte zijn ballet vol snelle wendingen en wispelturige energie op het 13de strijkkwartet van Sjostakovitsj.
Festival Jonge Dans VI. Van 18 tot en met 24 februari in Theater Lantaren/Venster. Voor programma: www.lantaren-venster.nl of 010-277 22 88.
De Danscombinatie 2. Op 24 februari in Fortis Theater aan de Schie in Schiedam (20.00 uur) en op 2 maart in Theater De Veste in Delft (20.15 uur).
Comments are closed.