OV-kaart dreigt te verdwijnen

De OV-studentenkaart dreigt te verdwijnen. De onderhandelingen over een nieuw contract verlopen zo stroef dat minister Ritzen de studentenbonden al gepolst heeft of zij bezwaar hebben tegen het afschaffen van de kaart.

br />
Het nieuwe contract over de OV-kaart moet op 1 november 1998 ingaan. Ritzen wil dat de kaart hem dan nog maar 400 miljoen gulden per jaar kost. Nu geeft hij er nog 900 miljoen aan uit.

De minister had de OV-bedrijven gevraagd drie varianten te berekenen. Maar zelfs de goedkoopste variant, een kaart die alleen geldig is tussen woon- en studieadres, moet volgens de OV-bedrijven al 625 miljoen gulden kosten.

Duurder nog is het handhaven van de huidige kaart. Omdat het aantal studenten na 1998 zal dalen, kunnen de kosten daarvan omlaag, maar, zeggen de OV-bedrijven, niet verder dan naar 680 miljoen gulden.

Ritzen vindt dat te veel. Hij overlegt morgen met zijn collega-ministers, maar ontkent dat hij om extra geld zal vragen. Enkele weken geleden heeft hij de LSVb en het ISO al gevraagd wat die ervan zouden vinden als de kaart verdwijnt. De bonden zijn daar tegen.

De openbaar-vervoerbedrijven hebben veel belang bij de studentenkaart. Bij de Nederlandse Spoorwegen bijvoorbeeld zijn studenten per jaar goed voor een kwart van alle reizigers. De OV-bedrijven willen echter aantonen dat het afschaffen van de studentenkaart ook andere belangen schaadt. Volgens onderzoek zou twintig procent van de studenten per auto gaan reizen, met alle gevolgen voor verkeersveiligheid en milieu van dien. Daarnaast zeggen veel studenten op kamers te gaan wonen. Dat zou Ritzen 230 miljoen gulden aan extra uitgaven voor uitwonendenbeurzen kosten. (HOP/H.Ob.)