Ouders eisen verwijdering van bangalijst

Enkele leden van het Utrechtsch Studenten Corps hebben vorige week een seksualiserende bangalijst opgesteld over dertig vrouwelijke studenten. Hun ouders eisen maatregelen.

In de powerpoint ‘Grietenpresentatie jaartje 23’ staan (bikini)foto’s van studentes van de vrouwelijke studentenvereniging UVSV. Zij worden met naam en toenaam genoemd. Er staat commentaar bij van het kaliber “Moet snel ff geneukt worden”. Sommige van de vrouwen worden draken genoemd.

Geschorst

De lijst zou veel worden doorgestuurd onder studenten. De twee makers zouden inmiddels geschorst zijn. Het USC, waar alleen mannen lid van kunnen worden, noemt de actie beschamend en weerzinwekkend.

Het USC verklaart tegenover het AD dat de actie onverenigbaar is met de cultuurverbetering die de laatste jaren zou zijn ingezet. ‘Er wordt veel aandacht besteed aan seksueel welzijn en seksuele veiligheid, zoals de ‘Ben-je-oké campagne’ die wordt gevoerd in de bar Woolloomooloo en door middel van verschillende workshops die door het jaar heen aan onze studentenhuizen en leden worden aangeboden’, aldus der verklaring.

Dwangsom

Inmiddels hebben de gemeenteraad en burgemeester Dijksma zich ontstemd en geschokt getoond. Ook is het Openbaar Ministerie een onderzoek gestart naar het corps.

Ouders van de vrouwelijke studenten hebben vrijdag advocaten in de arm genomen en eisen dat de Universiteit Utrecht en studentenverenigingen zorgdragen voor verwijdering van de lijst uit studentenhuizen op straffe van een dwangsom ‘aan verantwoordelijke personen’.

HOP, Bas Belleman / Delta