OTB tot juni 2012 zelfstandig

Het duurt nog even voordat onderzoeksinstituut OTB onder de vleugels van de faculteit Bouwkunde valt. Het omzetten van aanstellingen blijkt meer tijd te kosten dan gedacht.

Veel werknemers horen nu nog bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management. “Het omzetten van hun aanstellingen naar Bouwkunde moet juridisch goed geregeld worden”, zegt Peter Boelhouwer, wetenschappelijk directeur van OTB.

Hij had gedacht dat zijn onderzoeksinstituut voor de gebouwde omgeving wel vóór eind 2011 opgenomen zou zijn door Bouwkunde. “Het schiet allemaal niet op. De taskforce herijking heeft aangegeven te weinig capaciteit te hebben om ons bij te staan bij een snelle overgang.” Vandaar dat de status van OTB als onafhankelijk instituut officieel is verlengd met vijf jaar. “We kunnen waarschijnlijk in juni 2012 over.”

Dat overgaan gebeurt voorlopig alleen figuurlijk. Bouwkunde heeft laten weten OTB ook fysiek te willen opnemen binnen de faculteit. “Maar zover zijn we nog niet. Ons personeel heeft problemen met flexibel werken. We hebben tachtig a negentig fte in dienst en dertig tot veertig gasten. Bijna iedereen werkt op kantoor en wil dat blijven doen. We hebben behoorlijk wat ruimte nodig.”

Dat zal Bouwkunde niet verhinderen om met een voorstel voor verhuizing te komen. “Qua samenwerking zou dat natuurlijk goed zijn”, zegt Boelhouwer. En misschien, denkt hij, komt er door de numerus fixus bij Bouwkunde in de toekomst de nodige atelierruimte vrij die omgebouwd zou kunnen worden voor OTB. Voorlopig zitten de OTB’ers goed, vindt Boelhouwer. “Ons huidige pand past ons perfect.”

Zondagavond leden de waterpoloërs van Wave alweer de zesde nederlaag. De nummer twee van de ranglijst WZC verliet het Delftse Kerkpolderbad met een 9-4 zege. “We wisten dat het een zware pot zou worden”, aldus de Delftse midvoor Rolf Bilderbeek, “maar we gingen er toch vol tegenaan.” Dat gold echter nog niet voor het eerste kwart van de wedstrijd. Door slordig verdedigden stond zijn ploeg vrij snel op achterstand. De studenten kwamen het in deze periode gemaakte verschil van vier doelpunten niet meer te boven. “In de overige drie kwarten hebben we veel beter verdedigd, maar het gat was al geslagen.” Dat het een moeilijk seizoen is voor Wave heeft zo zijn oorzaken, legt de spits uit. “Er zijn een stuk of drie, vier spelers vertrokken waarvoor tijdens de Owee nauwelijks nieuwe in de plaats zijn gekomen. Daardoor hebben we mensen uit het tweede en derde moeten doorschuiven.” Toch ziet Bilderbeek de zaken niet somber in. “De onderste zes ploegen uit de ranglijst zijn aardig aan elkaar gewaagd. We lijden geen nederlagen met grote cijfers.” Om niet te degraderen uit de eerste districtsklasse moet Wave minimaal één ploeg onder zich houden. Dat zou bijvoorbeeld De Kempvis 3 kunnen zijn. De club waarmee Wave de onderste plaats nu deelt en de enige waarvan tot nu toe gewonnen werd. De hulp van een coach kunnen de Wavers daarvoor ongetwijfeld gebruiken. “We hadden er een, maar die is weer weg. We zijn heel druk op zoek naar een nieuwe coach.”
Een andere hekkensluiter zag zijn positie zondag evenmin verbeterd. Op een van de hockeyvelden van het sportcentrum leed Dopie opnieuw een nederlaag, zij het een nipte: 2-3. Dit keer ging Gouda er met de drie punten vandoor. De Virgiliaanse rodelantaarndragers hadden niet alleen zichzelf een dienst kunnen bewijzen door te winnen van de subtopper in de tweede klasse, maar daarmee ook een directe concurrent van hun Delftse medestudenten van DSHC punten kunnen afsnoepen. De corpsploeg zelf liet het dit keer liggen bij Ommoord (2-3 verlies), maar behield desondanks haar koppositie.
Ook de voetballers van Taurus vonden zichzelf na zondag terug op de allerlaatste plaats. Net als bij Dopie deed de studentenploeg in Vlaardingen het helemaal niet slecht tegen een hoogvlieger. Tegenstander CWO, de nieuwe koploper, won met slechts 1-0. De Delftse studentenploeg zag zich onderin voorbijgestreefd door het winnende Hargasport. Eén troost: de vierde klasse is de laagste afdeling voor standaardteams. Daaruit degraderen is onmogelijk.
Degraderen lijkt ook per definitie onmogelijk voor de damesrugbyploeg van Thor. Toch verkeren de vrouwen in de onderste regionen van de ereklasse. Het goede nieuws is dat zij zich zondag revancheerden voor twee recente nederlagen van formaat door in Nijmegen met 10-10 te remiseren tegen The Wasps.