OTB maakt plaats voor crèche

Het huidige pand van onderzoeksinstituut OTB moet vanaf eind 2014 dienst gaan doen als crèche en later ook als internationale school. Wanneer OTB bij Bouwkunde kan intrekken is nog onbekend.

Het ‘kindercentrum True Colors Delft’, zoals de stichting Rijkswijkse Kinderopvang de combinatie van crèche, internationale basisschool en wellicht een buitenschoolse opvang heeft genoemd, kan pas na een verbouwing open. Ook de buitenruimte – nu van steen – moet een natuurlijke uitstraling krijgen. Kinderen moeten namelijk in het groen buiten kunnen spelen, aldus de visie van de stichting. Een werkgroep met alle betrokken partijen inclusief de TU maakt een programma van eisen. Daarna kan een architect een ontwerp gaan tekenen.

Voordat de verbouwing aan de Jaffalaan 9 kan beginnen, moeten de medewerkers van onderzoeksinstituut OTB uit het pand vertrekken. Zij kunnen dat doen als hun nieuwe onderkomen in de westvleugel van de faculteit Bouwkunde gereed is. Vastgoed weet nog niet wanneer dat zal zijn.

Of het inderdaad gaat lukken om de crèche vóór het einde van 2014 te openen, lijkt dus nog even de vraag. De behoefte aan de kinderopvang blijft intussen onverminderd groot. Die was al uit eerdere enquêtes onder TU-werknemers gebleken. Nu komt daarbij dat maar liefst vijftig mensen zich hebben aangemeld voor de klankbordgroep, die mag meedenken over de invulling van het kindercentrum.