Opbouw onderzoekscholen gestaag voortgezet

Tegelijk heeft elk van de twintig onderzoekscholen die nu vijf jaar oud zijn een verlenging aangevraagd. Als al deze plannen worden goedgekeurd, telt Nederland binnenkort 112 erkende onderzoekscholen. Vijf universiteiten maakten dit jaar geen gebruik van de kans om nieuwe scholen officieel erkend te krijgen. Dat gold bijvoorbeeld voor Utrecht en Amsterdam (UvA), twee grossiers in onderzoekscholen. Ook Rotterdam, Twente en Nijmegen kwamen niet met nieuwe aanvragen.

De TU Eindhoven is bezig met een opvallende inhaalslag. Ze diende vijf plannen in, voor programmeerkunde, plasmafysica, engineering and technology application, perceptieonderzoek en engineering mechanics. De laatste onderzoekschool was eerder als ‘Stevinschool’ bij de KNAW ingediend, maar kreeg toen geen erkenning omdat het programma van het instituut te breed en versnipperd was.

Voor het eerst moest dit jaar ook een aantal onderzoekscholen verlenging van zijn KNAW-keurmerk aanvragen. Het ging om de twintig scholen die in 1992/’93 voor het eerst zijn erkend. De universiteiten willen al deze instituten in stand houden. Delft heeft Dimes en het Burgersinstituut opnieuw ingediend.
(HOP/F.S.)

Het aantal universitaire onderzoekscholen blijft groeien. Eind december zijn er veertien nieuwe scholen voor erkenning voorgedragen bij de Akademie van wetenschappen (KNAW). De TU Delft heeft de onderzoekschool Trail (transport, infrastructuur en logistiek) ingediend.

(HOP/F.S.)