Ook internationale studenten krijgen vaccinatie in Nederland

Iedereen die staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente krijgt automatisch een oproep voor een covid-19 vaccinatie. Dit geldt ook voor internationale studenten.

Foto ter illustratie. (Foto: CDC via Unsplash)

Persconferenties zijn niet ondertiteld, veel vaccinatie-informatie is alleen in het Nederlands beschikbaar en dan is er nog de constante stroom aan nieuwsberichten over de Nederlandse vaccinatiestrategie. Voor veel internationale studenten is het niet duidelijk of zij in Nederland worden gevaccineerd. De redactie van Delta ontving deze vraag de afgelopen weken meerdere keren. We hebben de informatie op een rij gezet.

Worden internationale studenten ook gevaccineerd in Nederland?
Ja, iedereen die bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven komt automatisch in aanmerking voor een vaccinatie, staat in de Nederlandstalige Uitvoeringsrichtlijn COVID-19-vaccinatie. Erasmus Magazine, die dezelfde vraag kreeg van internationals, zocht uit dat je minstens een maand ingeschreven moet zijn.

Moet ik nog speciale stappen ondernemen?
Je krijgt automatisch een oproep thuisgestuurd waarin staat waar en wanneer je een prik kan laten zetten. Deze uitnodigingsbrief is waarschijnlijk in het Nederlands opgesteld. De enige stap die je moet ondernemen is op het juiste moment naar de juiste plek gaan.

Waar kan ik me laten vaccineren?
Als je in Delft woont, val je onder GGD Haaglanden, die momenteel twee testlocaties heeft: het Cars Jeans Stadion van ADO Den Haag en HagaZiekenhuis Sportlaan. Let op: hier komen nog veel locaties bij. De GGD zal het aantal vaccinatielocaties uitbreiden zodra er grote groepen aan de beurt zijn.

Wanneer ben ik ongeveer aan de beurt?
Dat is lastig te zeggen want de planning kan nog veranderen. Momenteel is zorgpersoneel en  mensen die in een zorginstelling wonen of ouder zijn dan 85 jaar aan de beurt. Als alles volgens plan verloopt, zijn eind maart of begin april mensen tussen de achttien en de zestig jaar oud met gezondheidsproblemen aan de beurt. De rest van de leeftijdscategorie ontvangt volgens de huidige planning tussen de april en oktober een oproep.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl