Campus

Onze heilige tweewieler

Dacht jij dat je de alledaagse dingen wel onder de knie had? Lars en HP verbeteren de techniek van alles en niets uit het studentenleven.Daar gaan jullie weer, jij en je heilige tweewieler.

Na maandenlange trouwe dienst bij het op en neer fietsen naar de TU houdt je stalen ros het voor gezien. Er kan een hoop stuk aan een fiets, maar het irritantste is nog wel een lekke band. Zonder ketting heb je immers nog altijd een veredelde step met achterrekje.

De nachtmerrie om weer dagenlang door Delft te moeten lopen, dient zich aan. Deze keer ben je vastbesloten dit niet te laten gebeuren. Dus is het niet alleen zaak de band weer te plakken, maar te kijken of het technisch haalbaar is om dit gewoon te voorkomen?

Meestal besluit je band zijn levensadem uit te blazen door de treurige staat van de buiten- en binnenband. Het aanschaffen van een degelijke bandenset, kost meer geld dan dat je heilige tweewieler úberhaupt waard is. Bovendien zijn we dankbaar voor elke ochtend dat onze fiets zichzelf niet heeft uitgeleend aan een minderbedeelde medelander.

Als je geluk hebt, ben je gewoon thuis en kan je aan de slag met de vertrouwde blikkentrommel om de band te plakken. Maar meestal begeeft je het op plekken die te ver weg van huis zijn om te lopen. Wat om te beginnen de reden was waarom je op de fiets ging. Automobilisten hebben bij pech al jaren de vertouwde broeders van de ANWB. Maar waarom brengen deze broeders ons, het fietsend deel der natie, geen verlichting? Ze zijn er wel, de ANWB-rijwielhulpkisten, maar alleen op plekken waar 65-plussers op zondagmiddag komen, namelijk langs landelijke fietsroutes. Maar juist in de urban jungle is de nood veel hoger. Zolang de ANWB geen luisterend oor heeft voor studenten, moeten we blijven lopen.

De wijsheid dat voorkomen beter is dan genezen, gaat ook vandaag weer op. Op spanning houden is volgens alle deskundigen dé manier om de kans op lekke banden te verminderen. Kees Bakker van de Fietsersbond adviseert de band altijd op te pompen tot de maximale druk, die meestal staat aangegeven op de zijkant van de band.

Met een hogere bandenspanning heeft een band een lagere rolweerstand, een langere levensduur en minder kans op een stootlek. Het contactoppervlak moet zo groot zijn dat de druk op dat punt maal de oppervlakte gelijk zijn aan de normaalkracht. Voor ons houdt dit in dat als je af en toe bij de plaatselijke benzineboer je de druk van de band op 3,5 bar moet zetten. Of je moet hem thuis zo hard mogelijk oppompen. Als je dit doet heb je minder lekke banden en kun je langer vrolijk op je tweewieler door Delft toeren. De levensles die we je vandaag dus kunnen bijbrengen komt neer op: meer pompen is minder plakken.

(Foto: Lars en HP)

Dacht jij dat je de alledaagse dingen wel onder de knie had? Lars en HP verbeteren de techniek van alles en niets uit het studentenleven.

Daar gaan jullie weer, jij en je heilige tweewieler. Na maandenlange trouwe dienst bij het op en neer fietsen naar de TU houdt je stalen ros het voor gezien. Er kan een hoop stuk aan een fiets, maar het irritantste is nog wel een lekke band. Zonder ketting heb je immers nog altijd een veredelde step met achterrekje.

De nachtmerrie om weer dagenlang door Delft te moeten lopen, dient zich aan. Deze keer ben je vastbesloten dit niet te laten gebeuren. Dus is het niet alleen zaak de band weer te plakken, maar te kijken of het technisch haalbaar is om dit gewoon te voorkomen?

Meestal besluit je band zijn levensadem uit te blazen door de treurige staat van de buiten- en binnenband. Het aanschaffen van een degelijke bandenset, kost meer geld dan dat je heilige tweewieler úberhaupt waard is. Bovendien zijn we dankbaar voor elke ochtend dat onze fiets zichzelf niet heeft uitgeleend aan een minderbedeelde medelander.

Als je geluk hebt, ben je gewoon thuis en kan je aan de slag met de vertrouwde blikkentrommel om de band te plakken. Maar meestal begeeft je het op plekken die te ver weg van huis zijn om te lopen. Wat om te beginnen de reden was waarom je op de fiets ging. Automobilisten hebben bij pech al jaren de vertouwde broeders van de ANWB. Maar waarom brengen deze broeders ons, het fietsend deel der natie, geen verlichting? Ze zijn er wel, de ANWB-rijwielhulpkisten, maar alleen op plekken waar 65-plussers op zondagmiddag komen, namelijk langs landelijke fietsroutes. Maar juist in de urban jungle is de nood veel hoger. Zolang de ANWB geen luisterend oor heeft voor studenten, moeten we blijven lopen.

De wijsheid dat voorkomen beter is dan genezen, gaat ook vandaag weer op. Op spanning houden is volgens alle deskundigen dé manier om de kans op lekke banden te verminderen. Kees Bakker van de Fietsersbond adviseert de band altijd op te pompen tot de maximale druk, die meestal staat aangegeven op de zijkant van de band.

Met een hogere bandenspanning heeft een band een lagere rolweerstand, een langere levensduur en minder kans op een stootlek. Het contactoppervlak moet zo groot zijn dat de druk op dat punt maal de oppervlakte gelijk zijn aan de normaalkracht. Voor ons houdt dit in dat als je af en toe bij de plaatselijke benzineboer je de druk van de band op 3,5 bar moet zetten. Of je moet hem thuis zo hard mogelijk oppompen. Als je dit doet heb je minder lekke banden en kun je langer vrolijk op je tweewieler door Delft toeren. De levensles die we je vandaag dus kunnen bijbrengen komt neer op: meer pompen is minder plakken.

(Foto: Lars en HP)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.