Campus

‘Onze fly-over bespaart 5 miljoen in een maand’

Michiel Muller, afgestudeerd Transport, Infrastructuur en Logistiek, en student werktuigbouwkunde Ronald Bolijn willen met een flexibele fly-over files bij wegwerkzaamheden verminderen. Bolijn: “We worden serieus genomen.”

Een fly-over, dus een rijbaan boven een rijbaan, dat verzint toch een basisschoolleerling?
“Het idee is inderdaad simpel, maar tegelijkertijd zeer doeltreffend. Voor aannemers is innoveren vaak moeilijk. Wij hebben bewezen dat het idee uitvoerbaar is.”

Júllie idee wordt zeer serieus genomen. Vertel.
“Bij de New Venture Businesscompetitie zijn we van 360 inzendingen een van de tien winnaars in de eerste ronde. En bij de prijsvraag ‘Stalen Bruggen van Rijkswaterstaat’ werden we in april met negen anderen uit 160 ideeën geselecteerd voor de finale. Voor die finale in oktober hebben we een haalbaarheidsonderzoek gedaan en onder meer een ontwerp gemaakt en doorgerekend.”

Hoe liep die finale af?
“We lichtten ons idee op een openbare presentatiedag toe. We wonnen niet, maar legden wel contact met aannemers. Er komen oriënterende gesprekken.”

Wat is er zo speciaal aan jullie fly-over?
“Met de fly-over kun je een deel van de weg afsluiten en er non stop aan werken. Het verkeer rijdt dan op de overblijvende rijstroken en die van de fly-over zonder capaciteitsvermindering. Ons idee is snel op te zetten en af te breken. Een stuk van zevenhonderd meter is in de drie nachten tijdens het weekeinde op te zetten.”

Hoe kan dat dan?
“We werken met modules van drie meter lengte die makkelijk te koppelen zijn. Doordat de modules in zijn geheel met vorkheftrucks van diepladers worden gehaald, zijn ze snel te plaatsen en gelijk rijklaar.”

Een vorkheftruck. Is zo’n module dan zo licht?
“Onderaan zitten betonnen barriers, maar verder bestaat die uit een stalen constructie van drie meter hoogte met daarop wegdek van composiet. Door de barriers kun je niet tegen pijlers rijden en wordt het gewicht verdeeld op het wegdek. Verder zit er bovenop de fly-over een innovatieve vangrail, die ervoor zorgt dat je er bij een aanrijding niet vanaf rijdt.”

Wat zijn de voordelen?
“De filelengte bij wegwerkzaamheden verminderen, want je houdt de wegcapaciteit beter in stand. Onze fly-over heeft bij een snelheid van tachtig kilometer per uur een capaciteit van 1680 personenauto’s per uur.”

En de vrachtwagens?
“De flexibele fly-over wordt zo toegepast dat er per richting een rijstrook vrij blijft voor vrachtverkeer. Personenauto’s rijden onder en boven in de richting waarin de verkeersintensiteit het grootst is: een soort wisselstrook. Dit kan ook in tegengestelde richting, wat in de stad een oplossing kan bieden bij opbrekingen.”

En de kosten?
“Onze fly-over kost acht miljoen euro voor zevenhonderd meter. Hij is ontworpen om dertig jaar mee te kunnen gaan. Even ter vergelijking: wanneer de flexibele fly-over zou zijn gebruikt bij de reconstructie van de Hagesteinsebrug op de A27 bij Vianen, dan zou in een maand ruim vijf miljoen aan maatschappelijke kosten zijn bespaard.”

Wordt dit weer een succesvolle Delftse/TU start up?
“Er is al een bedrijf: Abel Consultants Delft. Daarmee gaan we eerst proberen of we dit idee kunnen implementeren. Het is haalbaar, maar de vraag is of we bedrijven ervan kunnen overtuigen dat ze erin gaan investeren om deze verder te ontwikkelen.”

Nog even als advocaat van de duivel. Met een flexibel te plaatsen en verwijderen rijbaantje naast de weg ben je d’r toch ook?
“Daar zitten wel wat haken en ogen aan. In Nederland is de bodem vaak zacht. En je hebt vaak weinig ruimte, zoals bij een rondweg of bij bruggen.” 

De brand was al grotendeels door de bewoners geblust toen de brandweer aankwam. De schade is hierdoor beperkt gebleven: een zwartgeblakerde muur en een aantal zwarte brievenbussen. Het bovenste raampje van het trappenhuis op de derde verdieping is kapotgeslagen om de rook eruit te krijgen.

De papierbakken staan in bijna alle trappenhuizen van het studentencomplex onder de brievenbussen. Bewoners kunnen dan meteen hun post, bijvoorbeeld reclamefolders, in de papierbakken gooien. De trappenhuizen van het studentencomplex zijn voor iedereen toegankelijk, ook voor niet-bewoners.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.