Ontgroening: geen boete voor undercoverfeuten

Delftse studentenverenigingen zien niets in het plan om via hoge boetes te voorkomen dat studenten over hun ontgroening publiceren in de media.

Feuten

‘Heel overdreven’, noemt Broer Duursma van Jansbrug zo’n maatregel. Hij kan zich niet voorstellen dat een ontgroening bij Jansbrug aanleiding zou kunnen vormen voor negatieve publiciteit. Ook bij het Delftsch Studenten Corps en Virgiel is men niet bang voor undercoverstudenten.

Vorige week kwamen de grote Groningse studentenverenigingen Vindicat en Albertus in het nieuws met een dergelijke maatregel om ‘undercoverjournalistiek’ door eerstejaars te voorkomen. Studenten moeten nog voor de ontgroening een document ondertekenen waarin ze verklaren geen journalist te zijn. Bij schending van dit contract, hangt hen een boete van 25 duizend gulden boven het hoofd. De Groningse verenigingen volgen met deze maatregel het voorbeeld van het Utrechts Studenten Corps (USC). Verslaggever Bor Beekman (Nieuwe Revu) ging daar vorig jaar undercover tijdens de ontgroeningen. Beekman maakte in zijn artikel melding van mishandelingen, verbaal geweld en ‘feuten’ die in elkaar zakten. Het USC heeft de berichten altijd ontkend.

Feuten