Online uitleg leidt tot hogere cijfers

Het uittekenen en uitleggen van ingewikkelde sommen op internet lijkt tot hogere cijfers te leiden bij studenten. Die voorzichtige conclusie trekken de uitvoerders van een experiment met een virtueel schoolbord op Blackboard.

De filmpjes waren bedoeld voor de 89 studenten die zich hadden ingeschreven voor het tweede hertentamen sterkteleer. Zij kregen een week voor het tentamen van 30 oktober een e-mail die hen op de filmpjes op Blackboard attendeerde.

Negentien van de 72 studenten die het tentamen uiteindelijk gemaakt hebben, deden dat zonder de video’s van Wisse bekeken te hebben. Zij haalden lagere cijfers.

Is dat omdat studenten die zich beter op een tentamen voorbereiden betere studenten zijn en daarom alleen al hogere cijfers halen, of hadden de video’s wel degelijk invloed, vroeg Wisse zich daarna af.

Uit analyse van de uitslagen blijken beide waar. De studenten die de filmpjes hadden bekeken, scoorden beter op de tentamenonderdelen die daarin waren behandeld dan hun collega’s die niet hadden gekeken. De eerste groep had een score van 47 procent, de tweede groep kwam maar tot 30 procent.

Op de onderdelen die niet in de filmpjes voorkwamen was het verschil minder groot; daar scoorden de mensen die hadden gekeken 41 procent, terwijl de andere groep op 36 procent uitkwam. Conclusie: de filmpjes maakten de voorsprong van de studenten die de video’s hadden gezien groter.

Wisse vindt de uitslagen ‘heel bemoedigend’. Hij heeft intussen dan ook al meer filmpjes gemaakt, waarin hij sommen stap voor stap uitlegt. “Dat hebben we gedaan voor het eerstejaars 3mE-vak statica. Een groep van meer dan driehonderd studenten kan die gebruiken voor het tentamen van januari.”

Na die tentamens hoopt Wisse met grotere zekerheid te kunnen zeggen of zijn methode echt werkt. Hoe dan ook is de methode interessant voor ‘alle vakken waarin geoefend moet worden, zoals wiskunde en informatica’, denkt hij.

Ruud van Zijl van Multi Media Services van de TU Delft, die de filmpjes heeft opgenomen onder de noemer collegerama, denkt ook dat studenten baat kunnen hebben bij de gesproken uitleg met beeld op Blackboard. “Wanneer een docent tijdens een college een som uitlegt, missen studenten wel eens iets van wat hij zegt. Met collegerama kunnen ze een stukje zo vaak ze willen terugkijken.”

Dat ze dat ook met een boek kunnen, ontkent docent Wisse niet. “Maar het nadeel van boeken is, dat je figuren met al hun lijntjes en pijltjes niet opgebouwd ziet worden. In onze video’s wel.”

Die voorzichtige conclusie trekken de uitvoerders van een experiment met een virtueel schoolbord op Blackboard. Docent Gerald Wisse van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) sprak samen met een collega teksten in over momentenlijnen voor het eerstejaars IO-vak sterkteleer. Bij dat geluid zagen de studenten een computerschermpje waarop de docenten de figuren intekenden.