Onderzoek naar lage studierendementen TU

Een Gronings instituut gaat onderzoeken waarom de p-rendementen aan de TU zo laag zijn. Een werkgroep onder leiding van de gewezen WTM-decaan Jochems wil een extern onderzoek laten uitvoeren naar de tegenvallende studievoortgang van TU-studenten.

Dr. K.W. Maring, hoofd van de stafeenheid onderwijs, onderzoek en studentenbeleid (OOS) van de TU, wil voor het onderzoek bijna drie ton reserveren uit het centrale budget voor onderwijs. Volgens Maring neemt het college van bestuur hierover op korte termijn een beslissing. Het onderzoek zou maximaal 18 maanden duren.

Tegenvallende studierendementen leidden vorig jaar tot maatregelen. De toenmalige rector Blaauwendraad zegde toe een extern onderzoek uit te laten voeren om de oorzaken van de studievertraging onder TU-studenten te achterhalen. Het college van bestuur schreef de notitie ‘Regulering van de verblijfsduur in de propedeuse’ en vroeg de faculteiten maatregelen te nemen. Dit jaar vallen de cijfers van p-rendementen nauwelijks gunstiger uit dan vorig jaar (plus twee procent).

Een werkgroep onder leiding van de gewezen WTM-decaan Jochems wil een extern onderzoek laten uitvoeren naar de tegenvallende studievoortgang van TU-studenten. Het instituut Cowog, verbonden aan de Rijks Universiteit Groningen, zou de situatie bij de opleidingen Elektrotechniek, Industrieel Ontwerpen en Werktuigbouw nader moeten onderzoeken. Het Cowog doet onderzoek binnen het hoger onderwijs en is vergelijkbaar met de Delftse WTM-sectie Dido.