Onderzoek energie gebouwen gebundeld

De TU bundelt per 1 juni al het onderzoek naar klimaatneutrale gebouwde omgeving in het Urban Energy Institute. Bij energie denken veel mensen aan stroom, maar in huishoudens gaat driekwart van het energiegebruik op aan warmte – meestal uit aardgas. Afbouw van gaswinning en klimaatdoelstellingen zetten druk op grootschalige ontwikkeling van klimaatneutrale bouw.
Energie-expert prof.dr. Kornelis Blok is benoemd als directeur. “Het instituut betekent vooral dat de onderzoekers van de zes betrokken faculteiten veel intensiever gaan samenwerken en de krachten kunnen bundelen“ , zegt hij. “Ook zorgt het voor een herkenbaar gezicht naar de buitenwereld, waarmee we het belang van een klimaatneutrale gebouwde omgeving nog duidelijker kunnen maken.“ Opvallend is de rol van ict en kunstmatige intelligentie binnen het instituut. Men wil daarmee bouwprocessen versnellen en de warmtevraag slimmer regelen.
Het Urban Energy Institute is een van de vier pijlers van het Delft Energy Initiative. (JW)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl