Ondernemende universiteit kost Nederland miljoenen

De Nederlandse economie leidt jaarlijks een half miljard gulden schade doordat universiteiten en hogescholen steeds meer de markt op gaan.

De boer op

Steeds meer overheidsbedrijven houden zich bezig met marktactiviteiten en zijn daardoor concurrent geworden van het bedrijfsleven. Minister Wijers wilde weten wat de economische effecten daarvan zijn en gaf opdracht tot een onderzoek.

Het hoger onderwijs is één van de sectoren die de onderzoekers onder de loep namen. Volgens hun rapport verkopen hogescholen en universiteiten hun onderzoek en onderwijs vaak onder de kostprijs. Daardoor wordt per jaar tenminste 300 miljoen gulden verspild, schatten de onderzoekers. Die verliezen worden gedekt met overheidsgeld dat bedoeld is voor het gewone onderwijs en onderzoek.

Universiteiten en hogescholen drukken bovendien met hun lage prijzen het bedrijfsleven uit de markt en werken niet altijd efficiënt. Ook deze effecten kosten de Nederlandse economie zeker een paar honderd miljoen. Het ‘welvaartsverlies’ dat op het conto van hogescholen en universiteiten geschreven kan worden, komt daarmee uit op 450 à 700 miljoen gulden per jaar. De onderzoekers denken dat deze schatting nog aan de lage kant is, maar de VSNU denkt dat ze sterk overdreven zijn. (HOP/HOb)

De boer op