Onderlinge eco-race op liveblog

Studenten leggen de laatste hand aan hun Eco-Runner in voorbereiding op de race van vrijdag. (Foto: Team Eco-Runner Delft)

Toen de jaarlijkse Shell Eco-marathon voor de meest zuinige stadsauto geannuleerd werd, besloten de drie studententeams met de beste papieren tot een onderling treffen. Dit gebeurt op Circuit Park Berghem op vrijdag 11 juni. Zonder publiek, maar met een liveblog. Race en prijsuitreiking vinden plaats tussen 16.15 en 17.30 uur.

Het Delftse Eco-Runner team rijdt tegen het Green Team van de TU Twente en de ploeg van HAN Hydromotive uit Arnhem. Niet de snelste wint – ze rijden allemaal ongeveer 30 kilometer per uur – maar de zuinigste. En zuinig zijn ze! Inge Schut, PR-manager van team Eco-Runner vertelt dat het record vorig jaar op 2.500 km/kg H2 lag – dat is 25 keer zuiniger dan Honda of Toyota waterstofauto’s die ongeveer 100 kilometer halen met 1 kg H2.

Uiteraard is het de bedoeling dat het record dit jaar nog scherper gesteld wordt. Als sterkste punten van het Delftse ontwerp noemt Schut de gunstige aerodynamica en het lage gewicht.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl