Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

​Ombudsman: slechte communicatie DUO zorgt voor meer schulden

De Nationale ombudsman hekelt de slechte communicatie van DUO. De instantie zou studenten persoonlijk moeten bellen om ervoor te zorgen dat hun schulden niet verder oplopen.

De helft van de (oud)-studenten met een betalingsachterstand komt volgens een vandaag verschenen rapport in aanraking met een deurwaarder. Ze weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun ov-kaart niet op tijd stopgezet.

Dat stopzetten moeten studenten zelf regelen. Zestigduizend van hen doen dat jaarlijks te laat, wat een boete oplevert van 150 euro per maand. Doe nou eens iets aan de communicatie, zei de Tweede Kamer afgelopen december nog.

De Nationale ombudsman noemt het huidige systeem van DUO “onlogisch” en “op zich al een bron van schulden”. De organisatie en de studenten begrijpen elkaar niet, stelt hij: het taalgebruik is te ambtelijk en de mails verdwijnen in de vergetelheid.

Het is niet de eerste keer dat de ombudsman DUO op de vingers tikt. In 2012 moest DUO al “betere brieven” leren schrijven: de toonzetting was toen ook al te formeel en de berichten waren niet overzichtelijk genoeg.

Maar er lijkt dus weinig verbeterd. De ombudsman pleit er daarom voor dat DUO vaker persoonlijk contact zou moeten opnemen met de studenten. Zo wordt sneller duidelijk of de aanmaningen de studenten hebben bereikt en kan hun meteen worden verteld wat de consequenties zijn van hun betalingsachterstand.

Gewaarschuwd

In het rapport ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’ geeft hij ook de studenten tips mee. Zorg dat DUO je telefoonnummer heeft en hou je e-mailadres actueel. En bovenal: stop je ov-kaart direct bij afstuderen of beëindigen van de studie.

Jeroen Wienen van het Interstedelijk Studenten Overleg noemt het “onbegrijpelijk” dat de kaart nog niet automatisch kan worden stopgezet. In eerdere berichtgeving zei een woordvoerder van DUO dat dat zo simpel nog niet is: door de privacywetgeving is het lastig om een andere procedure te verzinnen.

Maar experts spraken dat tegen. Zet vergeetachtige studenten op een zwarte lijst, adviseerden zij, zodat de poortjes niet opengaan als ze proberen in te checken.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.