Olympische winnaars niet op beurs gekort

Minister Ritzen kàn heel mild zijn. De studenten onder de sporters die een Olympische medaille wonnen, mogen hun premie èn hun beurs houden.

br />
De minister hoefde er niet lang over na te denken. Op dinsdag 13 augustus meldde het Algemeen Dagblad dat de studerende sporters die mèt een medaille ook een premie in de wacht hadden gesleept, gekort zouden worden op hun studiebeurs. Daags daarna stuurde Ritzen een tegenbericht de wereld in: hoe hij het zou regelen wist hij nog niet, maar hij zou ervoor zorgen dat de sporters niets hoefden in te leveren.

De Informatie Beheer Groep had zich tegenover het Algemeen Dagblad nog streng betoond. ,,Studenten die meer dan 15.000 gulden per jaar verdienen, worden gekort op hun beurs”, aldus de IBG. Geen uitzonderingen.

De meeste medaillewinnaars gaan die grens ruimschoots voorbij. Sportorganisatie NOC*NSF keert hun voor een gouden medaille 60.000, voor een zilveren 40.000 en voor een bronzen 20.000 gulden uit. Alleen sommige teamsporters – zoals de hockeyers, die precies 15.000 gulden kregen – blijven onder de grens. Maar studerende volleyballers (Grabert, Schuil en Held) of roeiers (Bartman, Maasdijk, Simon, Van Steenis en Van der Zwan) kregen respectievelijk 16.000 en 20.000 gulden en zagen de bui al hangen. Maar die is nu overgedreven.

Studentenbond LSVb had graag gezien dat ook voor andere studenten de zon was gaan schijnen. ,,Dit is mooi voor die sporters, en ook wel terecht”, zegt voorzitter Christel Grimbergen. ,,Maar er zijn ook andere studenten die in een keer veel geld krijgen, bijvoorbeeld een erfenis of een weduwen- en wezenpensioen.” Volgens de LSVb zouden studenten het recht moeten krijgen zulke bedragen over meerdere jaren uit te smeren om een korting op hun beurs te voorkomen. (HOP/H.Ob.)