Olleke Bolleke Knol

De Nederlandse taal zou iets fijnzinniger om mogen springen met zo’n belangrijk werkwoord als werken. Waarom geven we dat zo’n stompzinnig bijwoord als hard? Waarom niet efficiënt? Wij Nederlanders weten úberhaupt niet wat we met werken aan moeten. Neem de kantoortuinen, bijvoorbeeld, waar iedereen elkaar elke dag ‘werk ze’ wenst, het hoe of wat in het midden latend. Zouden havenarbeiders ook ‘werk ze’ tegen elkaar zeggen als ze ’s ochtends om vier uur uit hun busje klimmen? In mijn familie zeggen we altijd ‘eet ze’ voordat we gaan eten. Zo doen we dat in de Achterhoek. Er staat een volgedekte tafel, het is een smerig karwei maar iemand moet het doen. Eet ze!

De nachtvlucht uit Frankfurt landt op het vliegveld van Chennai. Voor mij staat een Duitser puffend van de hitte te wachten bij de bagageband. Na een tijd krijgt hij in de gaten dat er helemaal geen bagage op de band komt, maar dat er wel overal in de aankomsthal stapels koffers verrijzen. Mankracht kost niets in India, dus werken er vijftig man bij de bagageband. Om iets te doen te hebben, plukken ze de koffers van de band om te voorkomen dat deze vol loopt. Vijftig man bouwen vijftig stapels op vijftig plaatsen in de aankomsthal, tot diepe onstentenis van de Duitse efficiëntie. De man loopt nog roder aan en brult: Der Nationalsport heisst Versteck das Gepck! Dat krijg je ervan als mensen hard gaan werken.

Robert Fokkink

Een professor uit Nijmegen beweerde onlangs dat wetenschap hetzelfde is als topsport. Zijn collega uit Delft en Leiden verklaarde tegelijkertijd dat er aan de universiteit niet hard gewerkt wordt. Topsporters werken dus niet hard. Nu hebben wetenschappers de neiging om de wereld vanuit een nauw blikveld te bekijken en de beide professoren vormen hierop geen uitzondering. De harde werker heeft de pensioensgerechtigde leeftijd bereikt en is dus niet aan het werk maar aan het bijklussen. De topsporter was ooit Nederlands kampioen schaken en aarzelde tussen sport en wetenschap. Toch hebben de heren het dit keer bij het rechte eind: in topsport gaat het om extreme waarden en niet om het gemiddelde. Het is dus goed dat er aan de universiteit niet hard gewerkt wordt, zolang het maar met verstand gebeurt.

Robert Fokkink