Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Buiten de campus
Straatkunst

‘Ode aan vaders’ van TU-alumni maakt kans op Delftse prijs

Muurschildering Mira Mí is genomineerd voor de Le Comte-prijs 2023 voor de beste verfraaiing van het Delftse stadsbeeld. Alumni Parya Lotfi en Glenn Weisz werkten mee aan Mira Mí.

(Foto: Sam Rentmeester)

Op de kopse kant van een flatgebouw in de Delftse woonwijk Buitenhof spatten de kleuren van de muur af. Afgebeeld zijn de Rotterdamse vader Remses Rafaela en zijn dochter. Rafaela ziet zijn dochter nog wel, maar zijn zoon Joah niet meer. “Dit pijnlijke gegeven komt terug in de ogen van Remses,” vertelt directeur van Stichting Canidream en voormalig TU-docent Glenn Weisz. “Eén oog kijkt verdrietig, het andere oog barst van de liefde.” Jaarlijks verliezen 9.600 kinderen het contact met één van beide ouders ten gevolge van een vechtscheiding. Muurschildering Mira Mí vraagt hier aandacht voor.

Mira Mí, wat Papiaments is voor ‘zie mij’, maakt deel uit van het Nobis Community Art project van Canidream. Hierbij werken TU-studenten, kunstenaars en community builders samen om buurten van Buitenhof te ‘verbinden en te verfraaien’. Alumnus Parya Lotfi studeerde in 2022 nog aan de TU Delft en deed als TU-student mee. Ze had contact met buurtbewoners en organiseerde workshops voor allerlei doelgroepen in Buitenhof. “Jongeren, senioren, basisschoolkinderen en vluchtelingen bijvoorbeeld. Tijdens die workshops vertelden ze wie hún held is.” Familieleden kwamen het vaakst naar voren: vaders, moeders, broers, zussen, ooms en tantes. Maar ook: buurtvaders. “In Buitenhof zijn vaders sleutelfiguren tussen jongeren en instanties”, legt Weisz uit. Hij is zelf opgegroeid in Buitenhof en onderkent de sleutelrol die ouders spelen bij de opvoeding van de kinderen in de wijk.

Een foto van een beschilderd flatgebouw met op de voorgrond een man en een vrouw die de muurschildering mede-bedachten.
Glenn Weisz (links) en Parya Lotfi (rechts) zijn medebedenkers van de muurschildering. (Foto: Sam Rentmeester)
Pijn

Het was uiteindelijk kunstenaar BEYOND, in het dagelijks leven bekend als Roelof Schierbeek, die de inhoud van de workshops vertaalde naar de uiteindelijke mural. Hij koos specifiek voor het verhaal van Rafaela en diens kinderen. Weisz: “En daarmee legt hij de pijn vast van vaders die er wel wíllen zijn voor hun kinderen, maar dat niet mógen. Een vechtscheiding is één van de weinige domeinen waarbij mannen in het nadeel zijn ten opzichte van vrouwen.”

Weisz gaf 7 jaar les in persoonlijk leiderschap op de TU. Lotfi zat in zijn laatste lichting. In 2021 kwamen de twee elkaar weer tegen en Weisz vroeg of Lofti aan één van zijn projecten wilde deelnemen. Dat werd Nobis. “Ze heeft het echt megagoed gedaan”, zegt Weisz. “Terwijl ze toen al zo druk was als research assistant en met haar eigen onderneming.” Lotfi is mede-oprichter en CEO van DuckDuckGoose, een bedrijf gespecialiseerd in technologie om deepfakes te herkennen. Weisz vervolgt: “Vroeger kenden we elkaar als student en docent. Nu is de dynamiek heel anders: die van ondernemer tot ondernemer. Onderweg naar dit interview hadden we het bijvoorbeeld over hoe je bepaalde processen in je eigen organisatie inricht. Echt tof om te zien hoe ze van student naar global entrepeneur is gegaan.”

Kunstroute

Naast Mira Mí kent Buitenhof nóg een mural: La Perla. Lotfi: “Die gaat over de verborgen parels van deze wijk en is ook samen met buurtbewoners bedacht.” Weisz en Lotfi noemen dat kunstwerk ook wel Nobis 1. In september van dit jaar komt er nog een derde muurschildering in Buitenhof, het zogenoemde Nobis 3-project. Daar zijn Museum Prinsenhof en het Mauritshuis bij betrokken. “Tijdens workshops gaan buurtbewoners de vraag beantwoorden wat we moeten koesteren. Waar we met elkaar zuinig op willen zijn. Dat kan van alles zijn, zoals vrijheid, een groene leefomgeving, reizen, noem maar op.” Het Prinsenhof stelt vervolgens voor buurtbewoners een op maat gemaakte rondleiding samen op basis van hun input. “That’s where the actual magic happens”, vervolgt Weisz. “Kunstenaar BEYOND gaat namelijk ook mee met die rondleidingen en op basis van wat hij daar ziet en hoort van buurtbewoners maakt hij het ontwerp voor Nobis 3.”

Het is de bedoeling dat ook TU-studenten mee kunnen denken over deze muurschildering. Of liever gezegd: over de kunstroute die hier uit voort zal komen. Uiteindelijk moet Delft er namelijk nog zo’n 15 murals bij krijgen. Voor het invullen van een route langs al die werken wil Weisz de hulp inroepen van TU-studenten.  “Dat kan bijvoorbeeld een onderzoek zijn naar de beste plekken voor de murals en hoe je daar vervolgens een route van maakt. Een tweede optie is dat ik ze vraag om de samenwerking tussen campus en buitenwijk te vergroten. Een derde mogelijkheid is om kunst en technologie met elkaar te integreren. Bijvoorbeeld door ook augmented reality in de kunstroute te verwerken.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

a.m.debruijn@tudelft.nl

Comments are closed.