OCW negeert vonnis over Iraanse studenten

De beperking voor Iraanse studenten om in Nederland te studeren of stage te lopen in de buurt van nucleaire installaties blijft onverminderd gelden. Ondanks een gerechtelijk vonnis vorige maand dat de regeling onverbindend verklaarde.

“De uitspraak van de rechter heeft mij verrast”, zegt staatssecretaris Van Bijsterveldt van onderwijs in antwoord op kamervragen. Maar volgens het ministerie is de uitspraak van de rechter alleen van toepassing op de kleine groep studenten en wetenschappers die de zaak aanspande en blijft het verbod gelden voor alle andere Iraniërs.

Het verbod voor Iraniërs om in Nederland nucleaire kennis op te doen vloeit voort uit een VN-resolutie. Daarmee werd Iraanse studenten de toegang ontzegd tot bijvoorbeeld de proefreactor van de TU Delft. Het kabinet is voornemens om die resolutie gewoon uit te voeren.

Jelle Klaas, advocaat van de actiegroep, noemt dat standpunt een gotspe. “De rechtbank heeft de regeling onverbindend verklaard. Die geldt nu dus voor niemand meer. Wat het ministerie wil is juridisch onmogelijk.”

Zijn cliënten zijn vooral boos dat Van Bijsterveldt doorgaat met het stigmatiseren van Iraniërs. De rechtbank in Den Haag vonniste in februari dat een onderscheid enkel op grond van nationaliteit te ver gaat. De overheid zou er ten onrechte van uitgaan dat alleen Iraniërs een risico vormen voor de overdracht van nucleaire kennis. Advocaat Klaas overweegt daarom verdere juridische stappen nu Van Bijsterveldt die uitspraak naast zich neer wil leggen.

Ook OCW studeert op een antwoord op het vonnis. Want Van Bijsterveldt beaamt wel dat “de regeling momenteel kwetsbaar is voor vergelijkbare oordelen van andere rechters”.

Tradities genoeg bij de ‘oudste en geilste rugbyclub van Nederland’, zoals de Delftsch Studenten Rugby-Club (DSR-C) zichzelf graag afficheert. Een van de merkwaardigste is het stukslaan van verworven ‘prijsbekers’. Sinds de oprichting in 1918 worden alle gewonnen trofeeën op tafel uitgestald, tijdens een ALV of ELV (ereledenvergadering). “Bekers die opgeruimd dienen te worden en wel in een kist”, vertelt bestuurslid Crispijn Huijts. “Om ervoor te zorgen dat ze allemaal in de kist passen, minimaliseren we de grootte van deze prijsbekers. Elke nieuw gewonnen beker wordt traditioneel verkleind met behulp van een mokerhamer. We slaan de beker plat en voegen hem toe aan de collectie. Op deze manier passen we een stukje Delftsche efficiëntie toe, waardoor we toch iedere gewonnen beker evenveel eer kunnen geven middels een plekje op de tafel en in de kist.”
De ereleden bieden de beker tijdens een vergadering aan het bestuur aan, om hem vervolgens klein te slaan. “Met de hamer of met de voeten, maakt niet uit met wat. Hierbij wordt uiteraard hard gezopen. Tevens brengt het stukslaan van de beker een hoop kabaal met zich mee. Mooier worden ze er inderdaad niet van, wel praktischer. En als de kist vol raakt dan zorgt God ervoor dat hij weer een beetje leeg raakt, door bijvoorbeeld een kleine brand of een plotselinge verdwijning.” De kist is sinds het begin in gebruik. “Voor een ALV of ELV halen we de trofeeën eruit. Na de vergadering gaat alles weer, zonder veel gedoe, terug de kist in. Als de spullen niet meer in de kist passen, worden ze nog kleiner geslagen.”

Jelle Klaas, advocaat van de actiegroep, noemt dat standpunt een gotspe. “De rechtbank heeft de regeling ontbindend verklaard. Die geldt nu dus voor niemand meer. Wat het ministerie wil is juridisch onmogelijk.”

Ook OCW studeert op een antwoord op het vonnis. Want Van Bijsterveldt beaamt wel dat ‘de regeling momenteel kwetsbaar is voor vergelijkbare oordelen van andere rechters’.