NVR eert emeritus Heinz Stoewer

De Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart (NVR) reikt op woensdagavond 7 september de NVR Space Award uit aan emeritus hoogleraar prof. dipl.-ing. Heinz Stroewer. De NVR kent de Space Award toe aan individuen die een grootse of pionierende bijdrage hebben geleverd aan de Nederlandse ruimtevaart, schrijft NVR-secretaris Pieter Batenburg.

Stoewer was tussen 1986 en 2001 de eerste hoogleraar space systems engineering bij LR, de faculteit die hem voorgedragen heeft voor de NVR-onderscheiding. “Als deeltijdprofessor aan de TU Delft vanuit de European Space Agency (ESA) heeft hij aan de voet gestaan van onder andere de Delfi Cubesats”, schrijft Batenburg. “Tot op heden is Heinz nauw betrokken bij de verschillende organisaties over de hele wereld en draagt hij nog steeds bij aan visieontwikkeling op het gebied van System Engineering.”

Zelf riep Stoewer in 2018 de Heinz Stoewer Space Award in het leven met het geld dat hij won met IEEE Ramo Medal. De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek reikt deze Award elk jaar uit aan een afstudeerder die opvalt vanwege de hoge kwaliteit en de maatschappelijke relevantie van zijn afstudeerscriptie.

Hoewel Stoewer al 20 jaar geleden met emeritaat ging is zijn blik nog altijd op de toekomst gericht. Na de prijsuitreiking zal hij spreken over de toekomst van de commerciële ruimtevaart en het toenemende belang van duurzame ruimtevaart. Oorspronkelijk zou de plechtigheid twee jaar geleden plaatsvinden, maar Covid dwong tot uitstel.

Meer informatie op:

Wetenschapsredacteur Jos Wassink