Nuttig, duurzaam en volgens de systematische werkmethode

In de Aula werden vorige week donderdag de eerste twaalf certificaten van de postdoctorale ontwerpersopleiding Consumentenprodukten uitgereikt. Na twee jaar ligt er van elke cursist een veelal geheim bedrijfsrapport en een openbare thesis over het één jaar durende eindproject op tafel.

Het beste ontwerpproject werd beloond met de Van Herk Ontwerpprijs.

,,En nu worden deze twaalf apostelen losgelaten op de Nederlandse gemeenschap. Als ze het net zo goed doen als die van tweeduizend jaar geleden ben ik tevreden”, besluit ir. J.M.H. van Engelshoven, president van het KIvI, zijn betoog. Met behulp van een citaat van de president van Boeing (over het belang van life-science bij het ontwerpen van produkten) probeerde Van Engelshoven ‘het heilige vuur’ voor het ontwerpersvak bij de twaalf cursisten nog wat aan te wakkeren.

Sinds 1994 verzorgt het Institute for Advanced Industrial Design Engineering, behorend bij de faculteit Industrieel Ontwerpen, een tweejarige postdoctorale ontwerpersopleiding Consumentenproducten. Deze is bedoeld voor technische ingenieurs die onder meer uitblinken op hun eigen vakgebied. Drie van de eerste cursisten die deze opleiding met succes hebben afgesloten, gaven tijdens de certificaatuitreiking voor een senaatszaal vol met trotse familie en vrienden een korte presentatie van hun project.

Indrukwekkend

,,Kost dat dan nog steeds één gulden vijfentwintig?”, vraagt iemand uit de zaal. Niet het werk van Erik Zeeuwen voor KPN roept veel vragen op, maar het gebruik van de chipcard voor zijn intelligente telefoon. Het is duidelijk de consument die hier de vragen stelt.

Veel minder vragen voor Robert van Riet. De werktuigbouwer ontwikkelde voor de firma Remeha in Apeldoorn evenmin een nieuw speeltje, maar een variant op het in Nederland onmisbare CV-toestel. Remeha had een groot eisenpakket. Het nieuwe product moest behalve voldoen aan de reguliere eisen, dalen in kostprijs en minder ruimte en assemblagetijd in beslag nemen. Bovendien moest het een goed design hebben, volgens Van Riet: ,,Dat is een leuk toestel, daar kijk ik graag naar.”

De resultaten die Van Riet boekte met zijn ontwerp voor een nieuw cv-toestel zijn indrukwekkend. Niet alleen is de prijs 36 procent gedaald, het volume van het toestel is drie keer zo klein geworden en de assemblagetijd neemt nog maar één vijfde van de huidige assemblagetijd in beslag. Inmiddels werkt Van Riet dan ook bij Remeha.

De presentatie van Marc Steen is heel erg ‘IO’: op het geprojecteerde beeldscherm veranderen de themawoorden van het project constant van grootte, vorm en kleur. Steen zat in een multi-mediateam bij Philips om nieuwe toepassingen voor een tv-toestel te bedenken. E-mail via een miniscuul toetsenbordje op de afstandsbediening lijkt echter niet echt handig.

Bij de uitreiking van de certificaten, blijkt dat vrijwel alle cursisten aan de slag kunnen bij het bedrijf waar ze hun eindproject hebben gedaan. Het laatste programmapunt van de avond is aangebroken: wie maakte het beste ontwerp en wint dus de Van Herk Ontwerpprijs ter waarde van vijfduizend gulden? Het ontwerp van Van Riet blijkt het hoogst gescoord te hebben op de criteria: maatschappelijk nut, duurzaamheid en ontwikkeld volgens de systematische werkmethode zoals aan de TU wordt gedoceerd.