Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Nuna9 bouwt voorsprong verder uit

De gouden medaille kan ze nu bijna niet meer ontgaan. Na drie racedagen heeft het Nuon Solar Team haar voorsprong op de concurrenten vergroot tot bijna een uur. De gedoodverfde concurrent, de Tokai Challenger, is afgezakt naar de vierde positie.

De nummers twee en drie, team Michigan en het team uit Twente, reden ongeveer een uur na de Nuna9 over de streep bij het dorpje Kulgera.


Hoe is het mogelijk dat het tijdsverschil zo groot is geworden? “Dat heeft te maken met de harde wind”, schrijft aerodynamicus Jasper Alberts in de blog van het Delftse zonnewagenteam. “Hoewel de felle zon zorgde voor veel energie, werden de weersomstandigheden tijdens de rit steeds lastiger, we kregen te maken met harde wind. Maar voor ons was dit gunstig, schrijft Alberts. “We hebben de kleinste en lichtste auto van allemaal en hebben daarmee ook de minste luchtweerstand.”


De vele passerende roadtrains – vrachtwagencombinaties met soms wel drie trailers – maakten het racen tijdens de derde etappe extra gevaarlijk. Coureur Sharon van Luik vertelt: “Vandaag werd ik voor het eerst zelf ingehaald door zo’n roadtrain. Ik merkte dat ik bijna de berm in werd gedrukt door de zuigende werking, en moest echt mijn best doen om genoeg tegen te sturen.”


Ver achter Nuna is een spannende strijd om de tweede plaats aan de gang. De teams uit Michigan (VS) Tokai (Japan) en Twente zitten elkaar op de hielen. Het team uit Michigan neemt voorlopig de tweede plaats in.

 


De stand na 1.766 km (control stop Kulgera)

Racedag 3 – dinsdag 10 oktober



1. Nuna (Nederland) 14:53:06

2. Michigan (VS) + 00:56:03

3. Twente (Nederland) + 01:12:16

4. Tokai (Japan) + 01:22:08

5. Punch (België) + 01:30:24



Afstand afgelegd door Nuna op dag 3: 647 kilometer

Totaal afgelegde afstand door Nuna na 3 dagen: 1.914 kilometer


Tijdens de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge rijden zonneraceteams drieduizend kilometer door Australië van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. Het studententeam van de TU Delft doet dit jaar voor de negende keer mee. Zes maal behaalde het goud en tweemaal zilver. Dit jaar doen 38 teams uit 21 landen mee. Zondag 8 oktober startte de race, de winnaar komt vermoedelijk donderdag 12 oktober over de finish.


Lees ook Nuna aan kop in Australië 

Redacteur Tomas van Dijk

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

tomas.vandijk@tudelft.nl

Comments are closed.