Nuna halverwege zonnerace derde

De Delftse studenten van het Vattenfall Solar Team staan op de derde race dag (woensdag 27 oktober) in Marokko halverwege de dag op de derde plek.

Het Delftse team kende een pittige tweede etappe, schrijven de studenten op hun blog. “Zonneauto Nuna11 ging sterk van start, maar gaf daar geen vervolg aan. Het team staat nog altijd op de derde plek.”De tweede dag van de zonnerace was met 548 kilometer de langste etappe van de race. Bovendien was het de zwaarste, met meerdere bergpassen en stijgingspercentages van 11 procent.

Na de bergen werd dat hoge tempo niet vastgehouden. Ondanks de uitbundige hoeveelheid zon – er was geen wolkje aan de hemel – koos het team ervoor om geen sprint te trekken naar de concurrentie, maar om energie te sparen voor de dagen die nog komen. Uiteindelijk finishten ze op ruime afstand van de etappewinnaar, Solar Team Twente.

Het WK zonneracen zou dit najaar in Australië plaatsvinden maar corona gooide roet in het eten. Daarom wordt nu een officieuze wereldrace gereden in Marokko. De race is op de voet te volgen op deze site.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl