Numerus fixus schrikt af

De numeri fixi bij Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen blijken een preventieve werking te hebben. Bij beide faculteiten liep het aantal vooraanmeldingen fors terug.

Waren er bij Bouwkunde vorig jaar nog 621 vooraanmeldingen in deze week, dit jaar zijn dat er 423. De numerus fixus is gesteld op 450 studenten. Bij Industrieel Ontwerpen (IO) gaat het om 304 vooraanmeldingen, tegen 449 vorig jaar. De faculteit laat maximaal 330 eerstejaars studenten toe. “Blijkbaar houden veel studenten de eer aan zichzelf”, redeneert Ted Barendse, die dit soort getallen voor de TU bijhoudt.

Bij de invoering van de numeri fixi op beide faculteiten waren er vragen over de hoeveelheid werk die dit toelatingssysteem met zich mee zou brengen. Dat lijkt nu dus erg mee te vallen, al zijn vooraanmeldingen nog geen definitieve inschrijvingen. Dat aantal kan nog anders uitvallen.

Met Bouwkunde en IO meegeteld, is het totale aantal vooraanmeldingen gelijk aan dat van vorig jaar. Zonder die twee faculteiten is er een stijging van zestien procent. Vooral de studies technische wiskunde (+42 procent) en technische natuurkunde (+39 procent) doen het goed.

Zij kunnen die stijging prima aan. Maar Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek stijgt ook weer, naar 579 vooraanmeldingen. En dat terwijl de faculteit eerder te kennen

had gegeven 440 eerstejaars aan te kunnen. L&R wil haar studenten vanaf 2012 gaan selecteren.

De vooraanmeldingen moeten dit jaar een beter beeld geven dan afgelopen jaren. Toen telde iedere vooraanmelding mee. Als één student zich bij drie studies had gemeld, telde hij drie keer mee. Nu worden de vooraanmeldingen gewogen, zodat deze student bij iedere studie voor eenderde meetelt.

De mate van onzekerheid is in de vooraanmeldingscijfers van buitenlandse studenten veel kleiner, omdat hun inschrijvingsprocedure anders verloopt. Hun aantal staat nu op 750, exclusief Erasmus Mundus- en uitwisselingsstudenten.

Opvallend is de significante toename van het aantal studenten dat uit de Europese Unie komt. Dat zijn er nu 375, tegen 250 in 2010 en 160 in 2009. Het aantal studenten van buiten Europa daalt juist met twaalf procent.

Voor beide verschuivingen heeft Elco van Noort, hoofd van het International Office van de TU, een verklaring. “Neem Griekenland. Dat is het duidelijkste geval. Met een Grieks diploma verdient een Griek heel weinig. Hij heeft een Europees certificaat op het werk nodig.” Vervolgens gaan de Grieken kijken naar de rankings, weet Van Noort. “Engeland staat op één, maar is veel te duur. Zwitserland staat op twee, maar heeft een zeer beperkte capaciteit. En dan komen wij.”

Niet voor niets vormen de Grieken dit jaar voor het eerst een grotere groep dan de Chinezen. De voorlopige cijfers spreken van 142 Grieken, 116 Chinezen, 84 Indiërs, 38 Italianen, 32 Duitsers en 28 Roemenen. In totaal hebben zich 68 nationaliteiten aangemeld.

De reden waarom het aantal non-EU-studenten inzakt, is volgens Van Noort van financiële aard. “Onze fee is fors omhoog gegaan, van 8800 euro naar 12.500 euro. De TU loopt daarmee, samen met de Universiteit Twente en de Technische Universiteit Eindhoven, vooruit op de afschaffing van de overheidsbekostiging voor non-EU-studenten in 2015.”

“Actually, you’d have to ask my friend what inspired her”, says Dr Xing Lan Liu, of the faculty of Applied Sciences. Her friend, Kateryna Naumova, a fashion designer, made an acryl painting on an old pizza box, which she then used as the basis for the cover. When Lan Liu asked Naumova for a cover design, she told her about her work on quantum dots and showed her a scanning electron microscope image of the twin quantum dot, located in between slanted longitudinal strips of conductor on a silicon base. The surface was partly covered by grapheme, a single atomic layer of carbon sheet. Lan Liu told her friend that the thickness of graphene is usually determined by looking at the colour contrast under an optical microscope. “I think that’s how she came up with the coloured bands”, Lan Liu surmises.
Another artist she met on a scientist-meet-artists website interpreted the stripes of conductor as a wiggly zebra-crossing, allowing humans instead of electrons to cross the quantum gap. Lan Liu appreciated the metaphor, but eventually preferred Naumova’s colourful cover.

Xing Lan Liu, Quantum dots and Andreev reflections in grapheme, 22 September 2010, Professor Lieven Vandersypen (AS).

naumova.net
www.cienciaysugerencia.com/