‘De RandstadRail is weer ontspoord’. Zo stond in de Spits van vrijdag 15 mei. Toen ik het stukje hardop voorlas aan een medestudent, was zijn enige reactie “Ja… dus?”.
Hij is, samen met 1.5 miljoen andere Nederlanders deel van een subgroep mensen, de homo sapiens ennessius. Dit wezen onderscheidt zich door het dagelijks gebruik van de trein. Terwijl er protesten plaatsvinden om leefgebieden van bijzondere dieren te beschermen, wordt de leefomgeving van de homo sapiens ennessius met de dag beperkter. Vertraagde treinen, treinen die niet rijden of die overvol zijn, sprinters zonder toilet.
Het feit dat er zo nonchalant op een ontsporing gereageerd wordt, impliceert dat er meer aan de hand is. Niet alleen het treinstel van de RandstadRail is ontspoord, maar het gehele OV-concept.
“Dames en heren. De sneltrein naar Den Haag Hollands Spoor, Leiden Centraal en Amsterdam Centraal van 18 uur 45, vertrekt over ongeveer tien minuten.” We kijken er niet meer van op. Als een Japanner zoiets zou overkomen zou hij bijna een hartverzakking krijgen. Hij is vertragingen van een tiende van een seconde gewend. Wij vinden tien minuten niet erg, omdat we eraan wennen.
Terwijl de NS pronkt met 88 procent punctualiteit, is het aantal treinen dat op tijd rijdt sinds de nieuwe dienstregeling dramatisch gedaald naar 80 procent. Eén op de vijf treinen vertrekt met vertraging. De punctualiteitstatistieken waar de NS mee pronkt, houden uitsluitend rekening met vertrekkende treinen. Als een trein helemaal niet vertrekt, wordt deze niet opgenomen in de statistieken. Dit laatste staat nergens in het NS-artikel, ‘Tweede van Europa’, waar de NS met trots claimt de tweede hoogste punctualiteit in Europa te hebben. Pas als een kritische reiziger zich verdiept in hoe deze metingen plaatsvinden, wordt het via www.punctualiteit.nl duidelijk dat het hier alleen om rijdende treinen gaat.
Met zo’n meetmethode is het geen wonder dat een trein al snel uitvalt zodra die zijn vertraging niet snel genoeg kan inhalen.
Alsof 80 procent niet erg genoeg is. Dit zegt nog niets over de vele treindiensten die uitvallen door extreme achterstand. Zo oogt het alsof de punctualiteit beter is, terwijl mensen nu juist langer onderweg zijn, wachtend op een andere verbinding.
Tja, de NS is ontspoord. Onze hele infrastructuur is ontspoord. Zo is het normaal dat we uren in de file staan en dat er constant wegwerkzaamheden plaatsvinden. Terwijl verstoringen tot de orde van de dag behoren, veroorzaakt een verkeersoplossing juist enorme ophef. Kijk bijvoorbeeld naar het veertig jaar oude plan om de A4 te voltooien om zodoende filedruk op de A13 te verminderen. Zodra er een nationale oplossing komt, krijg je meteen één of andere ‘roodstaartmuis-’ of ‘groene rups-beschermactie’.
Dan toch maar met de trein. Hé, nu is het duidelijk waarom de NS hoofdsponsor is van de Boekenweek. Als je de treinen niet kan aanpassen, moet je de klanten maar aanpassen. Laat ze opgaan in een boek, zodat een langere treinrit juist fijner is!
Of SoSalsa vierde of vijfde is geworden, weet danser Maurice Smit (24) niet. “Het leek redelijk gelijk op te gaan, maar we kregen zelf de jurybeoordeling niet in te zien.”
Ondanks dat SoSalsa niet in de prijzen viel, is de student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek tevreden. “We ontvingen na afloop veel complimenten.” Volgend jaar dus weer? “We gaan daar binnenkort over vergaderen, maar het zou zomaar kunnen. Alleen het meedoen is namelijk al een onvergetelijke ervaring.”
Comments are closed.