Nowee gaat ondanks afvallers door

Twee groepen van samenwerkende Delftse verenigingen organiseren volgende week tegelijkertijd een feestweek. Zij openen hun deuren voor niet-leden.

‘Nowee’ of ‘Midweek aan het Water’, voor de gemiddelde feestganger maakt het weinig uit. Voor hen is slechts belangrijk dat de verenigingen open huis houden volgende week. Beide feestweken worden naast elkaar georganiseerd door de kleine Delftse verenigingen, de Nowee van maandag tot en met vrijdag, de Midweek van dinsdag tot en met donderdag.

Vorig jaar rond deze tijd werkten Nobel, de Delftsche Studenten Bond, Sint Jansbrug, de Koornbeurs en de Bolk nog samen. Onder de naam Nowee organiseerden ze gezamelijk een feestweek. Jansbrug en de Bond kozen er dit jaar voor om samen met Proteus-Eretes een eigen open week te houden: de Midweek aan het Water. Elk van de aan het water liggende verenigingen neemt één feest voor haar rekening: dinsdag Proteus, woensdag de Bond en donderdag Jansbrug. Bij de Bond wordt het feest gecombineerd met de opening van de nieuwe geluidsisolerende doos in de sociëteit.

De verenigingen die zich verenigden in de Nowee (de Bolk, de Delftse Zwervers, de Koornbeurs, Nobel en Wolbodo) hebben elk een eigen programma opgesteld voor de hele week. Overkoepelend thema is ‘Witchcraft’.

Het opsplitsen van de Nowee komt voor betrokkenen niet direct als een verrassing. De visies over het doel van een open feestweek verschilden voorgaande jaren al. ,,Het oorspronkelijke idee was om een feestweek te organiseren voor studenten. Voor iedereen die het leuk vindt om langs te komen. En dan is het niet de bedoeling dat er meteen als je binnenkomt iemand op je afstapt om te vragen of je lid wil worden”, aldus Ruben Loef, bestuurslid van de Koornbeurs.

Birgitte Keulen, president van Jansbrug, verklaart dat het bij haar vereniging gebruikelijk is om in februari een nieuwe lichting studenten lid te laten worden. ,,Daar zijn vorig jaar wat problemen over geweest. Andere verenigingen vonden het niet gepast dat wij leden probeerden te werven. Daarom hebben we dit jaar besloten om alleen met de Bond en Proteus een week te organiseren.”

Inschrijven kan bij geen van de verenigingen volgende week. Jansbrug biedt daartoe mogelijkheden tijdens een eigen open week begin maart, omdat de kennismakingstijd dan gunstiger uitvalt. Proteus heeft eind maart, wanneer de vrieskou voorbij is, enkele kennismakingsdagen waarop geïnteresseerden kunnen roeien en inschrijven. De Bond meldt dat alleen aan het begin van het academisch jaar leden worden geworven.