Noodfonds open voor Aziatische studenten

Aziatische studenten die door de valutacrisis in problemen komen, kunnen een beroep doen op het noodfonds van de TU. ValutacrisisDe studenten kunnen uit het fonds enkele honderden guldens lenen tot een definitieve oplossing voor handen is.

Volgens Berghuijs is de ‘markt’ van liefdadigheidsinstellingen krapper geworden door een toename van het aantal hulpvragen. ,,Zo’n tien jaar geleden kon je nog wel eens iets regelen voor een student in problemen. Maar door de vele aanvragen hebben de fondsen hun criteria aangepast. Om te voorkomen dat de spoeling te dun zou worden.”

Een mogelijke oplossing moet van de universiteit komen, of van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. Berghuijs: ,,De TU zegt een bijzondere band te hebben met Indonesië.” Door deze studenten te helpen kan ze bijzondere band bevestigen. Voor het minsiterie geldt hetzelfde; vorig jaar nog stelde onderwijsminister Ritzen Indonesië geld beschikbaar om het Nederlandse onderwijs in Indonesië te promoten.

Verlaging van het collegegeld is geen oplossing voor de inflatieslachtoffers, vindt Berghuijs. ,,Als ze in augustus minder hoeven te betalen, is het te laat.” Bovendien kan de verlaging een precedent scheppen. ,,Dan ruil je het éne probleem in voor een ander.”

,,Volgende week komt het aan de orde in het college van bestuur”, weet M.Y. Spiekerman, begeleider van buitenlandse studenten in Master of Science programma. Ze waarschuwt voor al te hoog gespannen verwachtingen. ,,We zijn maar een overheidsinstelling die niet beschikt over grote sommen geld.”

Valutacrisis

De studenten kunnen uit het fonds enkele honderden guldens lenen tot een definitieve oplossing voor handen is. Dit stelt ir. G. Berghuijs van het Studentenadviesbureau. Hoe de studenten op de langere termijn geholpen moeten worden weet Berghijs nog niet. ,,Bij mijn weten zijn er geen particuliere fondsen voor mensen die getroffen worden door een instortende munt.”