Nieuwe vlam op logo TU

Op 1 februari wordt de nieuwe huisstijl van de TU ingevoerd. Het nieuwe beeldmerk van de TU wijkt niet veel af van het oude. Alleen de vlam van Prometheus boven de vette T van TU is veranderd van een ‘jaren-tachtig-computervlam’ in een strakke en gestileerde vlam, die associaties oproept met de Batman-vleermuis.

In januari krijgen de zilvergrijze bewegwijzering in de TU-wijk en de dienstauto’s het nieuwe logo. Nieuw briefpapier, enveloppen en complimentkaarten zijn vanaf 1 februari beschikbaar. Op de pc’s komen macro’s voor het opstellen van brieven, faxen, adresetiketten, PowerPoint, enzovoort. Ook komt er een digitale huisstijlhandleiding met richtlijnen voor het gebruik van het nieuwe logo, zowel voor TU’ers als drukkers.

Niet iedereen gaat meteen over op de nieuwe huisstijl. Om de voorraadvernietiging minimaal te houden, kunnen faculteiten en diensten hun papier tot 1 september opmaken. De nieuwe Universiteitsdienst en de faculteit Bouwkunde hebben de minste voorraden en gaan dus als eerste over. In de maanden daarna volgen de andere TU-onderdelen.

,,Het is geen goed signaal om bestaande voorraden weg te gooien”, zegt medewerker corporate communications Ineke Boneschansker, die samen met collega Michel Kok voor de praktische invoering zorgt. ,,Door gemeenschappelijk in te kopen kunnen bovendien kosten worden bespaard.” Op dit moment kopen veel faculteiten nog hun eigen papier in, maar de TU is bezig met het selecteren van één ‘goede en goedkope’ drukker voor al het briefpapier, waarmee een raamcontract wordt gesloten.

Het zal nog wel enige jaren duren voordat het oude logo echt nergens meer te bekennen is. ,,Er zijn zo ontzettend veel logo’s in de TU-wijk”, zegt Kok. ,,Van gebruiksvoorwerpen als kopjes in de kantine tot logo’s op gebouwen.”

Het nieuwe beeldmerk van de TU wijkt niet veel af van het oude. Alleen de vlam van Prometheus boven de vette T van TU is veranderd van een ‘jaren-tachtig-computervlam’ in een strakke en gestileerde vlam, die associaties oproept met de Batman-vleermuis. De mengkleur blauw van de U is veranderd in één kleur (cyaan), om kleurverschillen in advertenties te voorkomen.