Nieuwe TU-studenten proberen sluiproute

Vijf aankomend TU-studenten ontlopen waarschijnlijk de nieuwe prestatiebeurs. Zij hebben zich met terugwerkende kracht ingeschreven voor het studiejaar ’95/’96, terwijl zij pas afgelopen mei eindexamen deden.

br />
De nieuwe studenten hebben op papier dus al een jaar ingeschreven gestaan en moeten daar ook collegegeld voor betalen. Dat bedraagt 2.250 gulden min het lesgeld voor de middelbare school (à 1.385 gulden) van vorig jaar. Voor dat bedrag vallen zij gedurende de rest van hun studietijd onder de tempobeurs-regeling, en ontwijken ze de nieuwe prestatiebeurs.

Terwijl voor hen een prestatienorm van 50 procent blijft gelden, moeten de overige nieuwe studenten vanaf volgend jaar waarschijnlijk 70 procent van de studiepunten halen. Bovendien hebben tegenvallende resultaten in hun geval geen gevolgen voor de resterende studie, maar slechts voor één studiejaar. Het inschrijvingsjaar dat zij met deze truc verliezen, raken ook de anderen kwijt: nieuwe studenten krijgen nog maar vier jaar beurs.

De TU beraadt zich nog over de vijf gevallen. Zij staat voor een dilemma: Ritzen heeft de universiteiten verboden medewerking te verlenen aan deze vorm van prestatiebeurs-ontduiking, maar ze heeft geen juridische gronden om inschrijving te weigeren.

De Scholierenkrant suggereerde dat de TU nogal ‘soepel’ was met haar medewerking aan de sluiproute, maar een woordvoerder van het Bureau van de universiteit ontkent dat. Volgens hem zijn de medewerkers erg terughoudend geweest tegen de tien tot vijftien scholieren die naar de mogelijkheden informeerden. (L.d.V.)