Binnenkort verschijnt bij het intikken van http// www.tudelft.nl een nieuwe homepage. Deze is voorzien van de nieuwste internetsnufjes.De TU Delft wil met zijn website in de voorste regionen blijven.
Voor een technische universiteit past het niet om op internetgebied achter de ontwikkelingen aan te lopen. De homepage krijgt daarom een update en wordt uitgerust met nieuwe technische snufjes.
,,Internet is echter meer dan techniek”, aldus Michel Kok, medewerker van Communicatie & Marketing Groep en verantwoordelijk voor de TU website. ,,Het doel van de site is op een efficiënte en doeltreffende manier informatie aan te bieden over de TU. De techniek moet dat doel ondersteunen. Wij hebben alleen gebruikgemaakt van die technische vernieuwingen, die ertoe bijdragen dat de bezoekers op de site sneller de informatie verkrijgen die zij zoeken.”
De TU-gemeenschap realiseert zich steeds meer het belang en de mogelijkheden van internet. Het medium verovert langzaam maar zeker terrein in de TU-communicatie. In april is het onderwerp in de Groepsraad behandeld.
De deelnemende decanen hebben toen afgesproken om voor onderwijs en onderzoek samen te gaan werken in de centrale TU- website. De core business van de TU wordt daarmee hoog in de site gezet. Uitgangspunt is het toekennen van een homepage aan elke opleiding, aan elk vak dat binnen de TU wordt gedoceerd en aan elk onderzoeksprogramma. Dit verbetert de toegankelijkheid van onderwijs en onderzoek voor bezoekers, maar ook wordt het mogelijk allerlei relaties te leggen. Een scholier die een opleidingssite bezoekt en die geïnteresseerd is in de vakken van die opleiding, kan dan makkelijk overstappen.
Het college van bestuur moedigt dit internet-enthousiasme aan. In dezelfde groepsraadvergadering is de opdracht gegeven voor de aanschaf van een nieuw zoeksysteem. Bij uitbreiding van de site is het cruciaal dat informatie snel te vinden is. Dat vereist een aanpassing van het nu zeer beperkte zoeksysteem. Martijn Arts, werkzaam bij Zappwerk, is blij met de CvB-beslissing. ,,Het afstemmen van het zoeksysteem en de database heeft al onze aandacht. Dat moet gewoon goed zijn. Niets is meer ontmoedigend dan te merken dat bezoekers jouw gegevens niet kunnen vinden vanwege een slecht zoeksysteem.”
Vernieuwing
Uiterlijk en indeling van de homepage veranderen. Tot nu toe was de informatie alleen op doelgroep en thema ingedeeld. Hieraan wordt een organisatorische indeling toegevoegd. Voortaan kan iedere bezoeker met een nieuwe browser ook direct naar één van de gewenste TU-onderdelen. Dat werkt sneller voor diegenen die de TU-organisatie goed kennen.
De vernieuwde homepage is, in tegenstelling tot de vorige, alleen toegankelijk voor nieuwe browsers zoals Internet Explorer 4.0 en hoger. Kok: ,,Vorig jaar, bij de start van denieuwe website, hadden we bepaald dat die aanpassing rond deze periode zou plaatsvinden. De gebruikers van lagere browsers hoeven zich niet ongerust te maken. Het uitgangspunt van C&MG is dat de website bereikbaar blijft met alle browsers.”
Zo’n 20 procent van de bezoekers aan de site, waaronder ook veel medewerkers van de TU, gebruikt oudere browsers. Dat komt omdat veel wetenschappers werken met het UNIX-besturingssysteem. Dat kan alleen browserversies tot Netscape 3 aan.
Deze dienstverlening aan de beide doelgroepen stelt in technisch opzicht heel wat eisen aan de site. Bij de gekozen oplossing door Zappwerk signaleert de computer welke browser een bezoeker gebruikt. Is het één van de oudere dan verschijnt de huidige homepage, bij een hogere browsertype verschijnt binnenkort de nieuwe matrix-homepage. Kok: ,,Het technisch en inhoudelijk naast elkaar laten functioneren van twee verschillende paden heeft ons aardig wat hoofdbrekens gekost.”
Op de nieuwe homepage is de organisatorische laag niet slechts een lijstje met namen maar een keuzemenu. Arts: ,,Het ziet er heel simpel uit en is ook eenvoudig te bedienen, maar de technische ontwikkeling ervan heeft eveneens veel tijd gekost.” Het lastige bij internetsites is dat je verschillende keren moet doorklikken voordat je bij de gewenste informatie bent. Met het keuzemenu is het navigeren gebruiksvriendelijker en overzichtelijker en ben je sneller op de gewenste internetpagina. Volgens Arts is dit idee afgekeken van een programma zoals Word. Wie daar het ‘bestand’ aanklikt, krijgt direct een rij met opties. Hieruit maak je een keuze en vervolgens ga je direct naar die functie.
,,Bij homepages was het tot nu toe nog niet mogelijk dit systeem toe te passen. Sinds de komst van Dynamic HTML (HTML is de taal waarin de homepages en websites worden geschreven) kan de menuopzet ook gebruikt worden op de TU-internetsite. De toepassing van deze techniek is nog beperkt maar de verwachting is dat het de internettaal van de nabije toekomst wordt.
Ongebruikte mogelijkheden
Bovenstaande technische aanpassingen van de homepage zijn niet de laatste. Het is de bedoeling van C&MG dat de TU-internetsite continu aan de stand van de techniek en de eisen van de tijd wordt aangepast.
Kok en Arts vinden wel dat niet alleen aan de kant van de techniek stappen gezet moeten worden maar eveneens aan de organisatorische. ,,Technisch kan al heel veel, maar de TU- organisatie moet er meer op afgestemd worden om die techniek ook te kunnen gebruiken.”
Toch zijn ze optimistisch omdat ze de eerste aanzetten bespeuren, bij bijvoorbeeld het Studenten Service Centrum, tot een actievere inzet van de site. Eén van de speciale technische opties van de TU-site is dat teksten snel en eenvoudig aan te passen of te vervangen zijn. Om dit ten volle te benutten moet er een organisatorische aanpassing plaatsvinden. Onderhoud en beheer moeten immers worden geregeld. Ondertussen is het SSC al zover dat het binnenkortde site actief gaat inzetten bij zijn communicatie. Kok: ,,Dat zie ik als een eerste doorbraak.”
Dat organisaties moeite hebben om over te stappen op een nieuwe techniek vindt Arts niet zo vreemd. ,,Allereerst kost het medewerkers veel tijd zich een nieuwe werkwijze eigen te maken. Toch is dat niet de grootste hindernis. Veelal blijven er twee technieken naast elkaar bestaan en dat bezorgt mensen vaak veel extra werk. Het logische gevolg is dat ze daar genoeg van krijgen en de nieuwere techniek het onderspit delft.”
Een optie zou bijvoorbeeld zijn om dictaten via internet te versturen. Wordt zo’n beslissing genomen dan is de aanpak vaak dat de dictaten zowel worden gedrukt als op internet worden gezet. Dat levert natuurlijk in eerste instantie geen tijdwinst op. Als dan ook nog het inscannen veel problemen geeft, dan stappen mensen liever terug naar de oude methode. Tijdwinst kan alleen geboekt worden bij de volledige afschaffing van het drukwerk en door uitsluitend verder te gaan met de elektronisch versie. Arts: ,,Direct van de ene op de andere techniek overstappen zou het beste zijn. In het begin is het moeilijk en misschien chaotisch maar je snijdt de mogelijkheid af om bij tegenslag snel terug te grijpen op de oude en vertrouwde techniek.
Kok twijfelt of de radicale ommezwaai de beste internetaanpak voor de hele TU is. ,,Natuurlijk is het altijd leuk als het sneller gaat. Maar de C&MG heeft er steeds meer vertrouwen in dat, via de weg der geleidelijkheid, internet ook een geïntegreerd onderdeel van TU-communicatie wordt.”
Binnenkort verschijnt bij het intikken van http// www.tudelft.nl een nieuwe homepage. Deze is voorzien van de nieuwste internetsnufjes.
De TU Delft wil met zijn website in de voorste regionen blijven. Voor een technische universiteit past het niet om op internetgebied achter de ontwikkelingen aan te lopen. De homepage krijgt daarom een update en wordt uitgerust met nieuwe technische snufjes.
,,Internet is echter meer dan techniek”, aldus Michel Kok, medewerker van Communicatie & Marketing Groep en verantwoordelijk voor de TU website. ,,Het doel van de site is op een efficiënte en doeltreffende manier informatie aan te bieden over de TU. De techniek moet dat doel ondersteunen. Wij hebben alleen gebruikgemaakt van die technische vernieuwingen, die ertoe bijdragen dat de bezoekers op de site sneller de informatie verkrijgen die zij zoeken.”
De TU-gemeenschap realiseert zich steeds meer het belang en de mogelijkheden van internet. Het medium verovert langzaam maar zeker terrein in de TU-communicatie. In april is het onderwerp in de Groepsraad behandeld.
De deelnemende decanen hebben toen afgesproken om voor onderwijs en onderzoek samen te gaan werken in de centrale TU- website. De core business van de TU wordt daarmee hoog in de site gezet. Uitgangspunt is het toekennen van een homepage aan elke opleiding, aan elk vak dat binnen de TU wordt gedoceerd en aan elk onderzoeksprogramma. Dit verbetert de toegankelijkheid van onderwijs en onderzoek voor bezoekers, maar ook wordt het mogelijk allerlei relaties te leggen. Een scholier die een opleidingssite bezoekt en die geïnteresseerd is in de vakken van die opleiding, kan dan makkelijk overstappen.
Het college van bestuur moedigt dit internet-enthousiasme aan. In dezelfde groepsraadvergadering is de opdracht gegeven voor de aanschaf van een nieuw zoeksysteem. Bij uitbreiding van de site is het cruciaal dat informatie snel te vinden is. Dat vereist een aanpassing van het nu zeer beperkte zoeksysteem. Martijn Arts, werkzaam bij Zappwerk, is blij met de CvB-beslissing. ,,Het afstemmen van het zoeksysteem en de database heeft al onze aandacht. Dat moet gewoon goed zijn. Niets is meer ontmoedigend dan te merken dat bezoekers jouw gegevens niet kunnen vinden vanwege een slecht zoeksysteem.”
Vernieuwing
Uiterlijk en indeling van de homepage veranderen. Tot nu toe was de informatie alleen op doelgroep en thema ingedeeld. Hieraan wordt een organisatorische indeling toegevoegd. Voortaan kan iedere bezoeker met een nieuwe browser ook direct naar één van de gewenste TU-onderdelen. Dat werkt sneller voor diegenen die de TU-organisatie goed kennen.
De vernieuwde homepage is, in tegenstelling tot de vorige, alleen toegankelijk voor nieuwe browsers zoals Internet Explorer 4.0 en hoger. Kok: ,,Vorig jaar, bij de start van denieuwe website, hadden we bepaald dat die aanpassing rond deze periode zou plaatsvinden. De gebruikers van lagere browsers hoeven zich niet ongerust te maken. Het uitgangspunt van C&MG is dat de website bereikbaar blijft met alle browsers.”
Zo’n 20 procent van de bezoekers aan de site, waaronder ook veel medewerkers van de TU, gebruikt oudere browsers. Dat komt omdat veel wetenschappers werken met het UNIX-besturingssysteem. Dat kan alleen browserversies tot Netscape 3 aan.
Deze dienstverlening aan de beide doelgroepen stelt in technisch opzicht heel wat eisen aan de site. Bij de gekozen oplossing door Zappwerk signaleert de computer welke browser een bezoeker gebruikt. Is het één van de oudere dan verschijnt de huidige homepage, bij een hogere browsertype verschijnt binnenkort de nieuwe matrix-homepage. Kok: ,,Het technisch en inhoudelijk naast elkaar laten functioneren van twee verschillende paden heeft ons aardig wat hoofdbrekens gekost.”
Op de nieuwe homepage is de organisatorische laag niet slechts een lijstje met namen maar een keuzemenu. Arts: ,,Het ziet er heel simpel uit en is ook eenvoudig te bedienen, maar de technische ontwikkeling ervan heeft eveneens veel tijd gekost.” Het lastige bij internetsites is dat je verschillende keren moet doorklikken voordat je bij de gewenste informatie bent. Met het keuzemenu is het navigeren gebruiksvriendelijker en overzichtelijker en ben je sneller op de gewenste internetpagina. Volgens Arts is dit idee afgekeken van een programma zoals Word. Wie daar het ‘bestand’ aanklikt, krijgt direct een rij met opties. Hieruit maak je een keuze en vervolgens ga je direct naar die functie.
,,Bij homepages was het tot nu toe nog niet mogelijk dit systeem toe te passen. Sinds de komst van Dynamic HTML (HTML is de taal waarin de homepages en websites worden geschreven) kan de menuopzet ook gebruikt worden op de TU-internetsite. De toepassing van deze techniek is nog beperkt maar de verwachting is dat het de internettaal van de nabije toekomst wordt.
Ongebruikte mogelijkheden
Bovenstaande technische aanpassingen van de homepage zijn niet de laatste. Het is de bedoeling van C&MG dat de TU-internetsite continu aan de stand van de techniek en de eisen van de tijd wordt aangepast.
Kok en Arts vinden wel dat niet alleen aan de kant van de techniek stappen gezet moeten worden maar eveneens aan de organisatorische. ,,Technisch kan al heel veel, maar de TU- organisatie moet er meer op afgestemd worden om die techniek ook te kunnen gebruiken.”
Toch zijn ze optimistisch omdat ze de eerste aanzetten bespeuren, bij bijvoorbeeld het Studenten Service Centrum, tot een actievere inzet van de site. Eén van de speciale technische opties van de TU-site is dat teksten snel en eenvoudig aan te passen of te vervangen zijn. Om dit ten volle te benutten moet er een organisatorische aanpassing plaatsvinden. Onderhoud en beheer moeten immers worden geregeld. Ondertussen is het SSC al zover dat het binnenkortde site actief gaat inzetten bij zijn communicatie. Kok: ,,Dat zie ik als een eerste doorbraak.”
Dat organisaties moeite hebben om over te stappen op een nieuwe techniek vindt Arts niet zo vreemd. ,,Allereerst kost het medewerkers veel tijd zich een nieuwe werkwijze eigen te maken. Toch is dat niet de grootste hindernis. Veelal blijven er twee technieken naast elkaar bestaan en dat bezorgt mensen vaak veel extra werk. Het logische gevolg is dat ze daar genoeg van krijgen en de nieuwere techniek het onderspit delft.”
Een optie zou bijvoorbeeld zijn om dictaten via internet te versturen. Wordt zo’n beslissing genomen dan is de aanpak vaak dat de dictaten zowel worden gedrukt als op internet worden gezet. Dat levert natuurlijk in eerste instantie geen tijdwinst op. Als dan ook nog het inscannen veel problemen geeft, dan stappen mensen liever terug naar de oude methode. Tijdwinst kan alleen geboekt worden bij de volledige afschaffing van het drukwerk en door uitsluitend verder te gaan met de elektronisch versie. Arts: ,,Direct van de ene op de andere techniek overstappen zou het beste zijn. In het begin is het moeilijk en misschien chaotisch maar je snijdt de mogelijkheid af om bij tegenslag snel terug te grijpen op de oude en vertrouwde techniek.
Kok twijfelt of de radicale ommezwaai de beste internetaanpak voor de hele TU is. ,,Natuurlijk is het altijd leuk als het sneller gaat. Maar de C&MG heeft er steeds meer vertrouwen in dat, via de weg der geleidelijkheid, internet ook een geïntegreerd onderdeel van TU-communicatie wordt.”
Comments are closed.