Kort

Nieuwe editie Delft Integraal

Delftse wetenschappers halen regelmatig inspiratie uit de natuur. In het oktobernummer van Delft Integraal kun je onder meer lezen over drones geïnspireerd op insecten, een sjaal gemaakt van algen, een medisch instrument waarvoor de octopus model stond, een bouwpaneel dat lijkt op een spons en een vliegtuigvleugel die beweegt als een vogel. “Inspiratie is geen imitatie”, zegt prof. Paul Breedveld, “maar een manier van denken.”

Verder komen twee prijswinnaars aan het woord: L&R-hoogleraar Max Mulder die wegens zijn positieve impact op onderwijs én onderzoek tot Leermeester 2021 is gekroond, en quantum-nanoprof. Lieven Vandersypen die de prestigieuze Spinozapremie ontving.

Oud-bouwkundestudent Nima Morkoç bouwt een afgebrande kerk om tot starterswoningen; TBM-alumnus en kunstenaar Bram Ellens zet robots in een kooi; klimaatexperts vertellen over het nieuwe klimaatprogramma van de TU en de tekening van het zojuist geopende ESP-lab geeft een heldere inkijk in hoe de TU werkt aan een nieuw, solide elektriciteitsnet. Het nummer is hier te lezen.

Eindredacteur Dorine van Gorp

d.vangorp@tudelft.nl