Nieuw netwerk voor wereldwijde tv-ontvangst

Met het peer-to-peer-netwerk van de TU Delft, Tribler, wordt het in principe op een dag mogelijk om via internet buitenlandse televisiekanalen te ontvangen. Volgende week is het voor iedereen toegankelijk.

Sinds dinsdag is het netwerk voor een afgeschermde gebruikersgroep – als test – online. Vanaf 21 februari zijn het sneller down- en uploaden en live videostreaming voor iedereen mogelijk.

Juridisch ligt het zeer gevoelig, omdat buitenlandse zenders bijvoorbeeld ook eredivisie voetbal uitzenden. Normaal gesproken moet daar in Nederland voor worden betaald. Tribler maakt het ook mogelijk om eenvoudig en zonder ellenlange wachttijden muziekbestanden uit te wisselen. En het netwerk kan alle harde schijven van videorecorders aan elkaar verbinden, zodat vrijwel iedere film met een druk op de knop kan worden aangevraagd.

“Maar met Tribler ontstaat geen nieuw podium voor illegale kopieën”, benadrukt promovendus Pawel Garbacki van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Een ander peer-to-peer-netwerk, Bittorent, ligt zwaar onder vuur omdat daar gratis muziekbestanden worden uitgewisseld. Napster ging jarenlang gebukt onder rechtszaken, betaalde torenhoge boetes en werd zelfs verboden. “Technisch kun je het uitwisselen van films en muziek aanmoedigen of ontmoedigen”, zegt Garbacki. “Wij ontmoedigen het maken van illegale kopieën, want wij houden de gegevens en geschiedenis van de gebruikers bij. Dat is niet eerder gedaan. We kunnen ze eenvoudig opsporen. Bij Bittorent is iedereen anoniem, dat is een heel ander verhaal.”

Binnen Tribler (afgeleid van het woordje tribe, dat stam betekent) kunnen gebruikers vriendengroepen maken, ook dat is nieuw. “Net als bij MSN”, zegt Garbacki. “Zodat je weet van wie je bestanden downloadt. Dat zijn mensen die je kunt vertrouwen, zodat je geen virussen krijgt, en die dezelfde interesses hebben als jij.”

Juist dat verschil zou Tribler tot een succes kunnen maken, denkt Garbacki. “Omdat iedere gebruiker bij ons bekend is, zouden we bijvoorbeeld betaling van copyrights in het systeem kunnen integreren.” Illegale kopieën worden zo verbannen van het netwerk. Wie muziek of een film downloadt, betaalt dan automatisch de copyrights met een creditcard. “Maar zover zijn we nog niet.”

Steeds meer omroepen tonen inmiddels interesse. “BBC informeerde bij ons naar de mogelijkheden van Tribler”, zegt Garbacki, “Zoals live televisie uitzenden. Wij zijn uiteraard tegen piraterij. Via Tribler is het voor omroepen mogelijk nog geld te verdienen aan programma’s die worden gedownload. Nu worden programma’s vaak illegaal en gratis op internet aangeboden.”

“De kosten gaan flink omlaag en downloaden gaat twee keer sneller met Tribler”, zegt Garbacki. “Want we maken gebruik van een piramidestructuur. Twee mensen sturen bestanden naar elkaar, die het weer naar de volgende twee sturen en ga zo maar door. De kosten zijn zo minimaal, want er is geen centrale computer.”

Tribler valt onder het I-Share-project van het BSIK-freeband-programma, een samenwerking tussen de drie TU’s en de Vrije Universiteit. Op 21 februari gaat Tribler.org online, voorlopig alleen voor Windows-gebruikers en Linux-hobbyisten. Zij kunnen de benodigde software downloaden om eenvoudig toegang te krijgen tot Tribler.