Nieuw bestuur LSVb

Studentenvakbond LSVb heeft een nieuw bestuur gekozen. UvA-student Sander Breur neemt in juni het stokje over van waarnemend voorzitter Jasmijn Koets. Zij werd voorzitter toen Gerard Oosterwijk eind maart opstapte vanwege meningsverschillen binnen het bestuur.

De nieuwe voorzitter Sander Breur (25) volgt de masteropleiding ‘particle and astroparticle physics’ aan de Universiteit van Amsterdam. Hij zat in de studentenraad voor de partij UvASociaal en was twee jaar voorzitter van de student-adviescommissie van de VSNU. De laatste maanden was hij actief binnen Comité SOS, dat zich verzet tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs en het afschaffen van de basisbeurs.

De Nijmeegse studenten politicologie Maaike Verhoek (23) en Matthijs Witkam (27) worden vice-voorzitter en penningmeester. Toekomstig secretaris Kitty Egelman (21) en algemeen bestuurslid Rob Keetlaer (26) volgen allebei een opleiding aan de Hogeschool InHolland in Diemen. Egelman studeert vrijetijdsmanagement, Keetlaer communicatie.

In Delft gaat het om de Casimir Research School, waarin de TU en de Universiteit Leiden deelnemen, en om het 3TU.Centre for Ethics and Technology, waarin de TU met de Technische Universiteit Eindhoven en de Universiteit Twente samenwerkt.

Het was één van Plasterks stokpaardjes bij zijn aantreden: promovendi zouden meer vrijheid moeten krijgen om hun eigen onderzoek vorm te geven. Ze zouden ook zelf hun promotor moeten kiezen. Dan zoeken de beste onderzoekers elkaar vanzelf op en komt talent sneller bovendrijven. Kijk maar naar de beste Amerikaanse universiteiten.

Om het idee in Nederland te doen wortelen, heeft Plasterk in totaal 7,2 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor zulke Angelsaksische graduate schools.

In totaal hadden 32 onderzoeksscholen een aanvraag ingediend. Er was budget voor zeven scholen, maar onderzoeksfinancier NWO heeft het verhoogd tot negen. Op termijn komt er meer geld voor zulke graduate schools.

Het Promovendi Netwerk Nederland waarschuwde destijds dat Plasterk zich niet moest blindstaren op de Angelsaksische promotietrajecten. De Nederlandse doctorstitel staat hoger in aanzien dan de Amerikaanse PhD, zei een woordvoerder, en dat moest vooral zo blijven. Het mocht ook niet ten koste gaan van de landelijke onderzoeksscholen, waarin veel kennis is gebundeld.

Van de negen onderzoeksscholen zijn er nu vier waarin verschillende universiteiten samenwerken. Dit zijn:

• Casimir Research School, Delft (deelnemende instellingen: TUD, UL).
  • Graduate School Experimental Plant Sciences, Wageningen (WUR, RUN, UU, UL, VU, UvA, NIOO-KNAW).
  • Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology, Groningen (RUG, RUN, UU).
  • 3TU.Centre for Ethics and Technology, Delft (TUD, TUE, UT).

Drie andere werken samen met onderzoeksinstituten. Het betreft:

• Cancer Genomics and Development Biology, Utrecht (UU, Hubrecht Instituut, UMCU).
  • Donders Graduate School for Cognitive Neuroscience, Nijmegen (RUN, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour).
  • Graduate School Cognitive and Clinical Neuroscience, Maastricht (UM, FZ-Jeulich, Cyclotron-Liege, GSK-London).

De universiteiten van Tilburg en Rotterdam doen het op eigen kracht met respectievelijk de Center Graduate School en de Erasmus Research Institute of Management Graduate School.