Onderwijs

‘Niet één lijn in de nieuwe Nuna is hetzelfde’

Deze week presenteerde het Nuon Solar Team de Nuna 3. Hoewel de zonnewagen er op het eerste gezicht misschien niet heel anders uitziet dan zijn succesvolle voorgangers, is het aërodynamische ontwerp flink veranderd, aldus teamleider Jorrit Lousberg.

Hoe hebben jullie de aërodynamica verbeterd?

“De wielkappen en de cockpit zijn verder naar achteren geplaatst. Naast de wielkappen zitten vloeiende deuken die zorgen voor een optimale luchtstroming. Ook de onderkant is geoptimaliseerd. Niet één lijn is hetzelfde.”

Hoe verschilt de Nuna 3 verder van zijn voorgangers?

“Er zitten meer zonnecellen aan de zijkant. De World Solar Challenge is dit jaar vervroegd, van oktober naar september. Dat betekent minder zon. Bovendien is de hoek waaronder de zon staat lager. Aan het begin en aan het einde van de dag hebben we daarom de zon op de zijkant.”

En de cellen zelf?

“Die zijn nieuw en beter dan vorig jaar. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad om te bemachtigen wat wij hebben. Die cellen worden gemaakt voor satellieten, wij kunnen kopen wat overblijft. Je moet mazzel hebben en er heel erg achteraan zitten.”

Ook het gewicht is minder.

“De complete auto zonder bestuurder weegt nu minder dan tweehonderd kilo. Dat is ruim vijftig kilo minder dan de vorige wagen. Daardoor kunnen we vooral zuiniger rijden.”

En harder?

“Dat ook. Vorig jaar was ons gemiddelde 97 kilometer per uur. Dit jaar willen we over de magische grens van 100 heen. Ook een verbeterd strategiesysteem moet daaraan bijdragen. Dat systeem berekent uit onder meer het weerbeeld nu, het weer over een uur en het verbruik van de auto, de target speed: de snelheid waarbij de auto zo zuinig mogelijk rijdt.”

Waar worden die data verzameld?

“Ons konvooi bestaat uit een meteo-wagen die een uur voor de Nuna rijdt, een pre-scout die een kwartier vooruit rijdt en die eventuele obstakels als kangoeroes uit de weg ruimt. Vlak voor de Nuna rijdt voor de veiligheid nog een scout. Achter de zonnewagen rijdt de mission control, het busje waar alle data en communicatie samenkomt. Verder zijn er nog een vrachtwagen met reserveonderdelen en kampspullen en één of twee kleinere auto’s met personen.

De Nuna 3 is gepresenteerd. Kunnen jullie de hele zomer achterover leunen?

“Zeker niet. We gaan verder met de afwerking, het maken van reserveonderdelen en het testen van de wagen. Begin augustus vertrekken we naar Australië. Met personenauto’s rijden we het hele parcours in tegengestelde richting, dus van Adelaide naar Darwin, om te weten waar de wildroosters in de weg zitten en waar de tankstations zijn. Daarna richten we in Darwin de werkplaats in. We hebben dan nog een maand om de Nuna in Australië te testen. Op 25 september begint de race.”

Jorrit Lousberg.

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Hoe hebben jullie de aërodynamica verbeterd?

“De wielkappen en de cockpit zijn verder naar achteren geplaatst. Naast de wielkappen zitten vloeiende deuken die zorgen voor een optimale luchtstroming. Ook de onderkant is geoptimaliseerd. Niet één lijn is hetzelfde.”

Hoe verschilt de Nuna 3 verder van zijn voorgangers?

“Er zitten meer zonnecellen aan de zijkant. De World Solar Challenge is dit jaar vervroegd, van oktober naar september. Dat betekent minder zon. Bovendien is de hoek waaronder de zon staat lager. Aan het begin en aan het einde van de dag hebben we daarom de zon op de zijkant.”

En de cellen zelf?

“Die zijn nieuw en beter dan vorig jaar. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad om te bemachtigen wat wij hebben. Die cellen worden gemaakt voor satellieten, wij kunnen kopen wat overblijft. Je moet mazzel hebben en er heel erg achteraan zitten.”

Ook het gewicht is minder.

“De complete auto zonder bestuurder weegt nu minder dan tweehonderd kilo. Dat is ruim vijftig kilo minder dan de vorige wagen. Daardoor kunnen we vooral zuiniger rijden.”

En harder?

“Dat ook. Vorig jaar was ons gemiddelde 97 kilometer per uur. Dit jaar willen we over de magische grens van 100 heen. Ook een verbeterd strategiesysteem moet daaraan bijdragen. Dat systeem berekent uit onder meer het weerbeeld nu, het weer over een uur en het verbruik van de auto, de target speed: de snelheid waarbij de auto zo zuinig mogelijk rijdt.”

Waar worden die data verzameld?

“Ons konvooi bestaat uit een meteo-wagen die een uur voor de Nuna rijdt, een pre-scout die een kwartier vooruit rijdt en die eventuele obstakels als kangoeroes uit de weg ruimt. Vlak voor de Nuna rijdt voor de veiligheid nog een scout. Achter de zonnewagen rijdt de mission control, het busje waar alle data en communicatie samenkomt. Verder zijn er nog een vrachtwagen met reserveonderdelen en kampspullen en één of twee kleinere auto’s met personen.

De Nuna 3 is gepresenteerd. Kunnen jullie de hele zomer achterover leunen?

“Zeker niet. We gaan verder met de afwerking, het maken van reserveonderdelen en het testen van de wagen. Begin augustus vertrekken we naar Australië. Met personenauto’s rijden we het hele parcours in tegengestelde richting, dus van Adelaide naar Darwin, om te weten waar de wildroosters in de weg zitten en waar de tankstations zijn. Daarna richten we in Darwin de werkplaats in. We hebben dan nog een maand om de Nuna in Australië te testen. Op 25 september begint de race.”

Jorrit Lousberg.

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.