Netwerken in 1600

Zestiende- en zeventiende-eeuwse geleerden hadden zo hun eigen manier om een sociaal netwerk aan te leggen. De Universiteitsbibliotheek Leiden laat zien hoe ze dat deden zonder Facebook en LinkedIn.

Met de tentoonstelling ‘Facebook in the Sixteenth century? The Humanist and Networker Bonaventura Vulcanius’ toont de Leidse UB van 14 oktober tot en met 12 december een reeks ‘Alba Amicorum’.

Vriendschap
Dat zijn boekjes waarin geleerden hun vriendschap of waardering betuigden en tegelijkertijd met elkaar wedijverden om de intelligentste bijdrage. Ze werden door de bezitters bovendien gebruikt als reisdagboek of studielogboek.

Instrument
Topstuk van de tentoonstelling is het ‘Album Amicorum’ van Vulcanius. Hij bezette van 1581 tot 1601 de leerstoel Griekse Taal aan de Universiteit Leiden en was een van de belangrijkste figuren van het zestiende-eeuwse humanisme in Leiden. Vulcanius gebruikte zijn album als instrument om zichzelf en zijn werk te promoten.

Moeten universiteiten omschakelen naar duurzaamheid? Dat is de centrale vraag die prof.dr. Michael Braungart stelt bij zijn Studium Generale-lezing in het kader van het afscheid van rector Fokkema. Braungart, bekend van de cradle-to-cradle-beweging, ziet gesloten kringlopen als basis voor innovatie, onderzoek en ontwikkeling. “We hebben nog tien tot vijftien jaar om ons gedrag aan te passen.” Luister en discussieer mee.

Donderdag 8 oktober, DOK, Vesteplein 100. Aanvang 20.15 uur.