Natuurkundigen van FOM promoveren sneller dan voorheen

Bliksemsnel zijn ze nog niet, maar promovendi van het natuurwetenschappelijke onderzoeksinstituut FOM hebben voor hun proefschrift zeven maanden minder nodig dan voorheen. Kwestie van een betere planning.

Promovendi hebben vier jaar de tijd om de doctorsgraad te bemachtigen, maar velen van hen doen er langer over. Ook de natuurkundigen die in dienst zijn bij FOM liepen gemiddeld bijna een jaar uit en dat was de leidinggevenden van het onderzoeksinstituten een doorn in het oog.

“Te veel worden lange promotieduur en hoge uitval stilzwijgend geaccepteerd als een inherent gegeven van het Nederlandse promotiestelsel”, zegt FOM-directeur Christa Hooijer in een verklaring. “Onze aanpak illustreert dat met een op de promoties toegesneden aanpak het ‘maatschappelijk rendement’ van promoties te vergroten is, en dat zonder verlies van kwaliteit van de promoties.”

In april bleken er grote verschillen tussen universiteiten te zijn in de gemiddelde duur van promoties. Ook vallen aan sommige universiteiten veel meer promovendi uit dan bij andere. Daar valt dus wel iets aan te doen, wil FOM onderstrepen.

De FOM-promovendi hebben nu gemiddeld 52 maanden nodig voor ze hun doctoraat bemachtigen, nog altijd iets langer dan vier jaar. Dat komt vooral door de formaliteiten bij de universiteiten, zegt FOM. Als het proefschrift af is, duurt het nog even voor de plechtigheid plaatsvindt en iemand werkelijk promoveert.