Na de Spelen

Delftse studenten hebben een belangrijk aandeel gehad in de medaille-oogst van Atlanta. En wat nu, doortrainen of toch maar weer de studieboeken induiken? De sporters vrezen de post-Atlantadip in ieder geval niet.

/p>

Figuur 1 Niels van der Zwan: ,,Leuk dat het bestuur van Proteus op Schiphol stond”

Voor de zes Delftse topsporters hebben de afgelopen jaren geheel in het teken gestaan van de Olympische Spelen. Nu worden ze weer geconfronteerd met de werkelijkheid van alledag. Voor Proteus-roeier Niels van der Zwan betekent dat werken als applicatie-ontwerper. De reus uit de ‘gouden’ Holland Acht kwam door het roeien in contact met zijn huidige werkgever, IBM. Voor Van der Zwan is Atlanta zijn laatste wedstrijd geweest. ,,Het probleem is dat je nu geroeid hebt met het beste team wat er bestaat”, zegt hij. ,,Roeien kan hierna alleen maar tegenvallen. Natuurlijk ga ik wel aftrainen, maar voor wedstrijden wil ik geen verplichtingen meer aangaan.”

Van der Zwan zal het roeien niet missen: ,,Het roeien niet, maar misschien wel die spanning voor wedstrijden. Daarin zie ik een parallel met werken. Daar moet je ook functioneren in een team. En net als bij roeien moet ook dat team blijven draaien. Dat betekent dat je conflicten moet kunnen oplossen. En functioneren onder hoge druk.”

De topsportstudenten zijn niet bang om in een ‘gat’ te vallen na hun piek op de Spelen. Er is goed nagedacht over het vervolg. Een roeier als Sander van der Marck heeft zich voorgenomen om in september zijn studie chemische technologie weer op te pakken. ,,En ik ga door met trainen”, zegt de 23-jarige Lagaaier. ,,Volgend jaar wil ik de Varsity roeien. Om in vorm te blijven ga ik wat hardlopen, fietsen en zwemmen. En weer rustig beginnen met roeien.”

Formule

Voor clubgenoot Eeke van Nes ligt dat moeilijker. De 27-jarige Delftse veroverde met Irene Eijs het brons in de dubbeltwee. Omdat ze afgestudeerd is, kan Van Nes niet lid blijven van Laga: ,,Ik wil graag bij Laga blijven coachen, maar roeien zal ik bij een andere club moeten doen.” Een goede formule vinden tussen werken en sporten is niet gemakkelijk, volgens Van Nes. ,,Altijd heb ik de druk gevoeld om aan het werk te gaan. Maar bedrijven zijn niet genegen om je vrij te geven voor trainingen. Door het NOC zijn we toen als fictieve ‘promotiemedewerkers’ ingeschreven bij een uitzendbureau. Daarna had ik een eigen inkomen en kon ik onbezorgd trainen.”

Bekende sporters worden nogal eens benaderd door bedrijven. Van Nes: ,,Ik heb in de afgelopen tijd hier en daar contacten opgedaan via het roeien. Dat zijn dan bedrijven zoals KIWA of TNO. Daar ga ik deze week maar eens achter aan. Ik ben voorlopig weer beschikbaar voor de arbeidsmarkt.”

Betekent dat dat Van Nes niet verder gaat trainen voor Sidneyover vier jaar? ,,Integendeel. Ik heb Sidney wel degelijk in mijn hoofd. De damescoach ziet veel in de huidige roeitop, en hoewel ik dan 31 ben, zie ik mezelf nog wel de volgende Spelen roeien. Nico Rienks kan dat ook. Het roeien gaat voorlopig op een laag pitje, maar ik ga zeker door.”

De volgende Spelen liggen ook in het verschiet voor Proteus-roeier Gerritjan Eggenkamp. De informaticastudent was dit jaar reserve voor de dubbelvier en heeft veel kunnen studeren. ,,Studeren en roeien gaan prima samen”, zegt hij. ,,Roeien vereist zo’n enorme discipline; dat móet bijna wel positieve gevolgen hebben voor het studeren. Het is voor mij echt een goede stok achter de deur.”

De zeiler en student werktuigbouw Serge Kats eindigde als 13e, maar dat heeft hem er niet van weerhouden om door te gaan met zijn sport. ,,In de komende maanden vaar ik nog wat wedstrijden om me te kwalificeren voor de NK en EK, en dan begint de winterstop. Dan ga ik afstuderen en zal ik hooguit nog eens tennisen of golfen. En na de winter ga ik verder, maar wel veel minder intensief.”

Kapot

De roeiers hebben ervaren dat het van belang is om een vereniging achter zich te hebben. Niels van der Zwan: ,,Voor materiaal en faciliteiten kan een vereniging niet veel voor toproeiers betekenen. Maar het bestuur van Proteus doet altijd erg veel moeite om contact te houden. En dus staan ze op Schiphol als ik terugkom. Dat vind ik erg leuk.” Van Laga was het hele bestuur afgereisd naar Atlanta. Eeke van Nes zegt daarover: ,,Als je dan helemaal kapot over de finish komt, is het geweldig als je bestuur op de tribunes staat te zwaaien met de Laga-vlag. Je offert veel op voor het roeien, maar op zo’n manier krijg je er veel voor terug.”