Muziek op schoot

Entree: €4 voor losse rondes, €11 voor alle drie en €14
inclusief het StuKaFeest
Partyprognose: 9

Kleine liedjes en beginnende cabaretiers. Wat kies je, Vredenburg of de Arena? Precies. Hoe kleiner de ruimte, hoe intiemer het optreden. En dat maakt dat je tijdens StuKaFest pareltjes tegen het lijf kunt lopen die, lijkt het bijna, alleen voor jou optreden. Alles wat je nodig hebt: een fiets en een routekaartje. En een flessenopener, want de biertjes komen gewoon uit het krat onder het bed van de gastheer of -vrouw.

Achttien artiesten, evenzoveel studentenkamers – want alle artiesten treden drie keer op in drie opeenvolgende rondes. Je kúnt natuurlijk kijken waar de wind je voert, maar een thema-avond is ook een optie. Stel je eigen singer-songwriterroute samen bijvoorbeeld. De Delftse editie heeft een paar stevige aanraders op het programma. On Eva (Achterom 69), die eigenlijk Marianne Heinis heet, móet in je muziekprogramma zitten. Ze maakt liedjes over seks, hokjes en doodgaan – waarmee ze de finale haalde van de Grote Prijs van Nederland. Het duo Cut Underscore (Oost-Indiëplaats 23-31) zorgt voor heerlijke afwisseling met elektronische muziek die het midden houdt tussen Massive Attack en James Blake. Hun cover van Stromae’s Papaoutai kreeg zelfs een dikke duim van de meester himself, bezweert de organisatie van het festival. Weer een heel andere sound haal je bij de Rotterdamse Gita Buhari (Achterom 26). Eerder was ze al te bewonderen op het singer-songwriterfestival Songbird met haar mix van jazz, soul en country.

Liever lekker lachen of van ander theater genieten? Lisa Loeb and Janneke Rinzema (Spoorsingel 61) maken onder de naam Matroesjkja zogenaamd technocabaret: ‘Vette beats en brute grappen.’ Aya (Spoorsingel 45) danst een intense, persoonlijke solo en Comedytrain-cabaretier René van Meurs (Oude Delft 15) improviseert zijn optreden op een hilarische manier aan elkaar.

Strikt genomen is StuKaFest een reizend festival, per studentenstad (veertien in totaal) aangevuld met lokale en wisselende acts. Delft staat achterin de tour, dus mocht je je favorieten niet in één avond gepropt krijgen, dan kun je ze daarvoor zien in een andere studentenstad. Het vieze-sokkenlogo nemen we na de voorgaande edities maar met een korrel zout, want tot nu toe waren de kamerpodia om door een ringetje te halen, ínclusief gekoeld bier. Eén tip: houd wat tijd voor de StuKaHap, om 18.30 uur aan Markt 5. Het festival wordt besloten met een eindfeest (eh, StuKaFeest) in de Veste, met optredens van Andere Koek, Animal Antics en de dj’s van de Boobytrapboys.