Mogelijk numerus fixus internationale studenten

Om de enorme instroom van internationale studenten ook op de langere termijn in goede banen te leiden, onderzoekt de TU de wenselijkheid en gevolgen van een soort numerus fixus.

br />
Doordat de instroom van internationale studenten sneller en hoger is dan verwacht, bouwplannen flink zijn vertraagd en het huisvestingsbestand voor meer dan vijftig procent uit tijdelijke woonruimte bestaat, kan de TU deze studenten niet allemaal huisvesten.

De universiteit is weliswaar met de gemeente in gesprek over ontwikkeling van nieuwbouw en aanpassing van het bestemmingsplan voor het middengedeelte van de TU-wijk, tot die tijd blijven de huisvestingsproblemen enige jaren bestaan, voorspelt directeur onderwijs & studentzaken Anka Mulder.

“Het liefst zouden we iedere student die geschikt is toelaten, maar als we geen woninggarantie kunnen geven, moeten we dat eerlijk en helder vertellen. We willen te allen tijde voorkomen dat studenten op de stoep belanden.”

Nog voor de zomer doet zij dan ook onderzoek naar capaciteitsbeperking en hogere taaleisen, het stoppen van deelname aan arbeidsintensieve en dure beurzenprogramma’s en het verhogen van het collegeld.

Studenten die van buiten de Europese unie hier komen studeren, betalen nu ruim achtduizend euro aan collegegeld. “Daar verwachten ze ook wat voor, omdat dat internationaal ook gebruikelijk is”, zegt Mulder. “Ze verwachten in ieder geval dat je aangeeft dat je huisvesting voor ze hebt.”

Universiteiten krijgen voor deze groep buitenlandse studenten in 2009 minder geld van de overheid. Het gaat eenvoudig gezegd om één grote zak geld in plaats van een vaste hoeveelheid geld per student. “Hoe meer studenten je krijgt, hoe minder je per student ontvangt”, legt Mulder uit.

Mede daarom wordt in 3TU-verband al collegegeldverhoging onderzocht. Leiden heeft al ervaring met een hoger collegegeld. Maar Leiden geeft ook veel kortingen voor beurzen, meent Mulder. “Bij ons geldt: what you see is what you pay.

Mulder wil een eventuele verhoging van het collegegeld niet zomaar invoeren. “Je moet dat goed bestuderen. Een tijdje geleden was er een marktonderzoek naar hoeveel collegegeld je kon vragen. Vergeleken met het Verenigd Koninkrijk was ons collegegeld passend. Als je het verhoogt, prijs je jezelf uit de markt.”