Moeilijke TU-studie schrikt prestatiebeurs-scholieren af

Je wordt er vies van.”

Dat vertelde Ed Willems, projectcoördinator bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht, donderdag op de decanendag van de TU.

Uit het hele land waren decanen, waaronder opvallend veel vrouwen, gekomen om de actualiteiten van het decanenvak door te spreken. Voor hen een leuk dagje uit met collega’s, voor de TU leerzaam wat betreft de beeldvorming over de universiteit en techniek in het algemeen bij scholieren. Dat laatste erkende ook de kersverse rector magnificus Blaauwendraad tijdens zijn eerste officiële optreden in het welkomstwoord.

Met name de vraag ‘Waarom kiezen veel scholieren niet voor een opleiding waar de arbeidsmarkt om vraagt?’ was voor de TU interessant. Of eigenlijk: waarom stromen de technische universiteiten niet vol?

Gerard Hogendoorn, decaan van het Caland Lyceum te Rotterdam: ,,Laatst kwam er een meisje bij mij en ze barstte in huilen uit. Zij kon een studie niet betalen, vanwege de prestatiebeurs.” De andere decanen herkennen dit voorval. Vooral bij meisjes bestaat de angst op een hoge studieschuld, tussen de dertig- en honderdduizend gulden. Want hoe betaal je die af, als je parttime – de scholieres zelf verwachten twee à drie dagen in de week – gaat werken? Dus kiezen ze voor een studie met een kleiner risico op studieschuld: een stapje lager op hts-niveau of helemaal geen moeilijke technische studie.

Meisjes blijken veel gevoeliger voor argumenten aangaande studiedruk en -schuld dan jongens. Jongens zijn eigenwijzer en hebben meer zelfvertrouwen. Bovendien gaan ze ervan uit dat ze later toch minstens vier dagen per week zullen werken.

Naast het vermeende zware lichamelijke werk bij techniek, zien decanen een verschil tussen de verwachting en de praktijk van een studie in Delft. ,,Als ze naar een voorlichtingsdag zijn geweest, vinden ze het hartstikke leuk. Maar in de praktijk valt de bulk theorie in het eerste jaar enorm tegen. Dan haken veel studenten af en gaan ze op zoek naar die praktische kant van de studie: naar de hts dus”, is de ervaring van een decaan. De anderen knikken instemmend.

Het weinig rooskleurige beeld van het Nederlandse bedrijfsleven werkt ook niet bevorderend. Al die ontslagen en saneringen. Hoewel het faillissement van Fokker het aantal studenten lucht- en ruimtevaart minder heeft doen afnemen dan verwacht, is de populariteit van economische opleidingen veel stabieler. ,,Misschien moet de TU, in navolging van de HES, voor elke opleiding maar het woord ‘management’ plakken. Dan stroomt het wel vol”, stelt een decaan voor.

Maar zeker niet te onderschatten factor in het keuzeproces is toch wel de docent op de middelbare school, menen de decanen. Alles staat of valt bij het enthousiasme en de populariteitvan de natuurkunde-leraar.

,,Technische studies zijn volgens vwo’ers erg moeilijk, de kans op werk achten ze groot en de zelfstandigheid in het werk gemiddeld. Maar scholieren veronderstellen ook, dat een technisch beroep lichamelijk zwaar is. Je wordt er vies van.”