Wetenschap

Modelling mega storms

Timon Pekkeriet (25) studied the effect of mega storms on the ‘Sand Motor’, an artificial peninsula along the coast of South-Holland. He recently defended his thesis ‘morphodynamics of mega nourishments’.

The Sand Motor is a huge volume of sand that trailing suction hopper dredgers deposited last year along the coast of South-Holland at Ter Heijde. Influenced by wind and water this sand will naturally spread along the coast of South-Holland, making the coast broader and safer. It is an example of a new approach called ‘Building with nature’, which has been adopted by Rijkswaterstaat to protect the country against flooding.

The Sand Motor will gradually change in shape and eventually be fully incorporated into new dunes and the beach. This whole process will take about two decades, or at least this is what preliminary studies predicted.

Average weather conditions were used as input data for the models. Timon

Pekkeriet believes the effects of storms should have been taken more into account.

The young engineer elaborated on the modelling work by adding mega storms as input; storms that occur once every 20 or 100 years, or as seldom as once every 1000 years. He conducted his research at Deltares, one of the research institutes charged with monitoring the peninsula over the next ten years.

There’s little chance that a mega storm of the last calibre will hit the peninsula any time soon, but if one does… it would hardly have any influence on the shape of the sand motor. Or so is Pekkeriet’s remarkable conclusion. “The effect of a whole lot of small storms does however influence the dynamics,” he adds.

“It’s an interesting finding,” says Arjen Luijendijk, one of Pekkeriet’s supervisors at Deltares. He sees the results regarding mega storms as a piece of good luck, since they seem to back up the models Deltares used during the preliminary research. “The combined effect of the small storms can be averaged out,” Luijendijk says.

Pekkeriet however does not agree with his supervisor’s last conclusion. Instead, he believes that in some way or other models should take into account the capriciousness of stormy weather.

Although his modelling work is complete, Pekkeriet is still closely involved with the peninsula. For quite some time now he has been working at the information centre situated near the island, and he will continue doing so. “I get lots of different groups of people to show around,” he says. “I’ve had delegations from a Chinese ministry, people from the US army corps, French officials… just to name a few. There’s lots of international interest in this project.”

De vier bedachten de webshop www.ichbineinlangstudierder.nl tijdens de demonstratie van 21 januari op het Malieveld, toen D66-leider zijn – inmiddels legendarische uitspraak – deed. “Wij dachten meteen ‘dit is leuk, hier kunnen we wat mee’”, vertelt student bouwkunde en grafisch ontwerper Mark de Vries. Ter plekke legden ze de domeinnaam vast.

“Thuis zijn we meteen met een krat bier bij elkaar gaan zitten om een logo te ontwerpen en een website te bouwen. Die was om zes uur in de lucht.” Dat logo – een mannetje met een baret en extreem lange benen – is een vrij letterlijke vertaling van het begrip langstudeerder, zegt De Vries. “We hebben wat zitten schetsen en dit kwam eruit.”

In eerste instantie bedachten ze ook shirts met portretten van politici als Maxime Verhagen en Mark Rutte met een tekstwolkje erbij: ‘ich bin ein langstudierder’. “Dat leek ons bij nader inzien niet zo handig met het oog op portretrechten.”

De Vries wordt zelf ook een langstudeerder. “Via de oude regeling haal ik het precies, ik ben nu zesdejaars en studeer volgende jaar zomer af. Maar nu moet ik dus ook een boete gaan betalen.” Gaat hij de opbrengst opzij zetten voor de langstudeerboete? “Wie weet. Al moet ik misschien ook de bijverdiengrens in de gaten houden. Je moet vandaag de dag met zoveel rekening houden en met die langstudeerboete wordt het er niet makkelijker op.”

Er zijn inmiddels meer dan honderd shirts en hoodies besteld uit elke studentenstad, zegt De Vries. Op Facebook heeft het initiatief 660 vrienden. De studenten haalden er zelfs het Duitse opinieblad Der Spiegel mee.

“Een eigen kledinglijn”, verzucht Alexander Pechtold, “ik kijk er met gepaste trots naar.” Het shirt dat hem door de Delftse studenten is aangeboden, heeft hij in dank aanvaard.

Hij is blij verrast met hun initiatief. “Dit is precies wat me voor ogen stond toen ik tijdens de demonstratie op het Malieveld riep dat ik een ‘Langstudierder’ was. Studenten moeten meer dan alleen studeren. Bestuurswerk moet je stimuleren in plaats van tegenwerken, en het opzetten van een eigen bedrijfje ook. Want grijze muizen hebben we genoeg.”

Met de langstudeerboete heeft staatssecretaris Zijlstra volgens Pechtold een rookgordijn opgetrokken: “Mensen die thuis op de bank voor de TV zitten, zullen snel denken dat zes jaar studie wel genoeg is. Ze hebben niet in de gaten dat de Nederlandse kenniseconomie enorm onder druk wordt gezet. Het probleem komt in 2014 op de agenda, zegt het kabinet laf, maar dan is het zelf al vertrokken. En hopelijk eerder.”

De uitspraak van Alexander Pechtold is overigens geen goed Duits, een langstudeerder heet daar een ‘Langzeitstudent’ of “Bummelstudent”.