Modderkluiten en een bleek zonnetje

“We wisten allemaal dat Skadi de grootste kanshebber was”, blikt bestuurslid Anne-Sophie Teunissen terug op het hoofdnummer, de oude vier. “Al blijf je elk jaar stiekem hopen natuurlijk. Of je tweede wordt of vijfde, maakt verder niet uit. Het was mooi dat de twee Delftse ploegen in de finale zaten.”

De speakers doen opgewonden verslag van de drie kilometer lange apotheose van een dag roeien op het Amsterdam-Rijnkanaal, nabij het landelijke Houten. Terwijl er een bleek zonnetje doorbreekt, verloopt de wedstrijd als voorspeld. Vanaf het begin ligt Skadi, onder bezielende leiding van de reus Mitchel Steenman, op kop. Alleen het Amsterdamse Nereus weet tot aan de finish in de buurt te blijven. Op respectabele afstand volgen de overige vijf boten, Laga en Proteus als laatste.

De Laga-bestuurders houden zich intussen vooral bezig met de strijd om een van de verenigingsvlaggen, waarvan de mast omvergetrokken wordt. Om de tijd te doden staan leden van Skadi en Nereus elkaar op een dekschuit met plastic glazen bier te bekogelen. Het zijn de op stropdas en onderbroek na uitgeklede Rotterdammers . althans enkelen daarvan – die na de finish het ijskoude water in duiken om hun winnende helden van dichtbij te feliciteren. De fans van Nereus, dat achteraf vanwege een gemiste boei ook nog wordt gediskwalificeerd, kunnen zich weer in hun versleten braspak hijsen. Voor het derde achtereenvolgende jaar zal de traditionele Kroegjool plaatshebben in de Rotterdamse sociëteit Hermes.

Eerder op de dag beperken de gebruikelijke braspartijen zich tot een enkel modderkluitengevecht. Het merendeel banjert rond, pilsje in de hand, of verdringt zich voor de eetkraampjes. Oude bekenden begroeten elkaar enthousiast, terwijl een jazzbandje staat te spelen op een vrachtwagen. In het winkeltje gaat de merchandising grif van de hand. Naast de slabbetjes gaan vooral de bedrukte Varsity-truien, -bretels en -mutsen hard. Veel oud-roeiers kopen een exemplaar van het jubileumboek, dat vanwege de 125ste editie is verschenen.

Tegen zessen spoedt de meerderheid zich naar de pendelbussen of de auto, die niet zelden met enige hulp uit de zachte, blubberige berm moet worden getrokken. Bewoner Lex Pater, die met vrouw en dochtertje terugkomt van een middagje fietsen, is het gewend. “De Varsity is de enige dag in het jaar dat het hier zo druk is. Normaal gesproken rijden hier alleen tractoren en wat auto’s door de straat. Soms komt er een motorclub of een wielerronde langs. Verder is het hier heerlijk, rustig wonen.” (JT)

(Foto: Jasper Bos)

En weer werden de Lagaaiers geen winnaar. Voor de aan corpora gelieerde roeiverenigingen bestaat er niets mooiers dan het winnen van de Varsity. Sinds Laga in 1878 aan de wieg stond van deze prestigieuze studentenwedstrijd veroverden de Delftenaren dertig maal het felbegeerde schildje. De laatste keer in 1997, langer geleden dan het laatste landskampioenschap van Feyenoord.

(Foto: Jasper Bos)