Mobiele kunst

Nieuwbouwwijken staan niet bekend om hun culturele voorzieningen. Het mobiele museum van Bas Vervoort kan daar verandering in brengen.

De omgeving van een Vinex-wijk is verre van ideaal voor cultuurliefhebbers. Voor musea, theaters en bioscopen moet je vaak een flink stuk fietsen. “Het voorzieningsniveau ligt in nieuwbouwwijken altijd heel laag”, zegt ir. Bas Vervoort (28). “Daarom sprak de afstudeeropdracht voor een mobiel museum mij zo aan.”

Zijn museum is bedoeld voor Almere Poort. “Dat is nu nog een grote zandvlakte. Het bestaat alleen nog maar op papier. Dankzij mijn ontwerp kunnen de eerste bewoners van de nieuwe wijk al meteen in aanraking komen met kunst.”

Vervoort wilde graag iets met de ruimte rond objecten doen. “Architecten doen daar vaak te weinig mee. Ze ontwerpen een gebouw en dat is het dan. Dat vind ik jammer. Met mijn afstudeeropdracht wilde ik de beweging en de mobiliteit van de omgeving weergeven en betekenis geven, door iets te ontwerpen wat heel dynamisch is.”

In drie jaar tijd beweegt het mobiele museum door het park vol lindebomen dat in Almere Poort wordt aangelegd. Het gebouwtje heeft twee gevels die telkens in verschillende hoeken kunnen worden opgesteld. De ene keer heeft het museum de vorm van een rondje, dan is het een rups of heeft het een binnenplaats,

Met honderdvijftig vierkante meter is er aardig wat plek voor kunstwerken. De kunst is geleverd door museum De Paviljoens uit Almere. “Ze wilden dolgraag nieuw werk van hun kunstenaars in mijn mobiele museum kwijt”, zegt Vervoort. “Het werk dat in De Paviljoens hangt is echt heel gaaf. Ze hebben goed door waar het in de hedendaagse kunst om draait. Heel veel kunstkenners vinden het te gek als ze horen dat ik dit voor De Paviljoens heb ontworpen.”

Afgelopen week kreeg Vervoort, vlak voor zijn afstuderen, een vervelend telefoontje. De Paviljoens krijgt dit jaar waarschijnlijk geen subsidie, waardoor het mobiele museum van Vervoort niet open kan. “En dat is hartstikke zonde, want het voorziet in een behoefte”, zegt hij.

Zijn mobiele museum aanpassen aan andere nieuwbouwwijken, ziet Vervoort niet zitten. “Het is gemaakt voor deze plek in Almere. Het is niet moeilijk om te verbouwen, maar dat wil ik zelf niet meer doen. Ik ben geen architect, en dat moet je wel zijn om dit te kunnen maken. Als iemand anders er mee aan de slag zou willen, zou ik daar dolblij mee zijn.”