‘Misschien winnen wij straks wel’

Het Solar Team van de Hogeschool ‘Groep T’ in Leuven heeft haar ‘concept zonnewagen’ onlangs aan de Belgische pers gepresenteerd. Het is tijd om te winnen van Delft, vindt Anneleen van Melkebeek (22).

Jullie zijn vastberaden om tijdens de volgende World Solar Challenge in Australië van het Delftse Nuna 4-team te winnen. Dat klinkt als een Belgenmop.

Lacht. “Wij maken ook veel grappen over Nederlanders. Maar dit is serieus. Als een team drie maal achter elkaar wint, is het logisch dat je het van de troon wilt stoten.”

Maar… jullie waren vorig jaar elfde.

“Dat klopt, maar het is geen reden om te panikeren. De volgende race is heel anders. We strijden tegen elkaar in de Challenge Class. Vorig jaar deden we mee aan de Adventure Class. De wagens moeten er nu normaler uitzien dan de vorige experimentele versies. De bestuurder moet rechtop zitten in plaats van liggen en hij moet zonder hulp in- en uit- kunnen stappen. Het Nuna-team moet ook een nieuwe wagen maken. Deze race biedt nieuwe kansen voor iedereen.”

Wat is jullie geheim?

“Zelfs een tipje van de sluier licht ik niet op. We hebben veel geleerd van vorig jaar. Toen hadden we een probleem met de elektronica in de wagen. Er ontstond kortsluiting. Ook onze racestrategie was niet goed.”

Strategie? Je rijdt toch zo hard mogelijk rechtuit?

“Nee, er komt meer bij kijken. Als je bijvoorbeeld onder een wolk rijdt, leveren de zonnecellen minder vermogen. Toch gaan we juist dan even harder rijden op energie uit de accu om eerder onder het wolkendek vandaan te komen.”

Houden jullie het Delftse team in de gaten?

“We liggen niet in de Delftse grachten met verrekijkers. Maar we kijken wel op hun website. Maar dat doen we met alle teams. Elke ronding op een wagen heeft een achterliggende aerodynamische reden. Zodra we wagens op websites zien, proberen we te bedenken waarom voor een bepaalde vorm is gekozen.”

Jullie liggen nu voor op Nuna 4. Zij hebben hun ontwerp nog niet af.

“Delft begint altijd redelijk laat met bouwen. Het Nuna-team kan de wagen snel op de universiteit in elkaar zetten. Onze hogeschool heeft minder goede apparatuur. We hebben wel draaibanken en freesmachines, maar die zijn niet precies genoeg.”

Wat spreekt jou aan aan dit project?

“Het idee dat we straks misschien winnen. Daarnaast kunnen we met de zonnewagens een belangrijke boodschap uitdragen. We laten zien dat transport mogelijk is met zonne-energie. Als je met een Greenpeace-vlag wappert, kijkt niemand naar je om. Als je door Australië racet met een zonnewagen wel.”

Anneleen van Melkebeek.

Maar… jullie waren vorig jaar elfde.

Wat is jullie geheim?

Strategie? Je rijdt toch zo hard mogelijk rechtuit?

Houden jullie het Delftse team in de gaten?

Jullie liggen nu voor op Nuna 4. Zij hebben hun ontwerp nog niet af.

Wat spreekt jou aan aan dit project?

Anneleen van Melkebeek.