Miss Libra niet van vlees en bloed

De telnet-viewer levert slechts tekstinformatie. Een rondleiding via telnet is dus een kwestie van omschrijvingen in tekst. Bibliotheekmedewerkers werken nu verder aan een grafische versie, waarbij de inlogger daadwerkelijk de hal, de catalogusruimte of miss Libra te zien krijgt.

Twee studenten, Richard van den Berg (Elektro) en Mathijs Corpeleijn (Informatica) hebben een half jaar gewerkt aan deze klantvriendelijke toegang tot de Bibliotheek. Het idee is afgekeken van de Metro van De Digitale Stad in Amsterdam.

Bijzonder aan de MOO (mult user online object oriented software) is dat de bezoeker kan communiceren met anderen die zich in dezelfde ruimte bevinden. Er zijn zelfs aparte ruimten waar de netwerker kan afspreken met anderen om gezamenlijk te vergaderen. Ook kan er virtueel koffie gedronken worden of een copietje worden gemaakt.

De makers van de virtuele bieb hopen met deze toegang bezoekers op een aardige manier aan te geven wat er allemaal te vinden is naast de vertrouwde uitleenservice.

Je kunt ook met het busje naar de in aanbouw zijnde nieuwe bibliotheek – vertrek om de vijf minuten – al is daar nu niet veel meer te zien dan een kale plek waar bomen gerooid zijn. In het busje kun je weer praten met medereizigers. Wellicht dat in de grafische versie, die ergens in het najaar beschikbaar komt, al de nieuwe bibliotheek wordt afgebeeld.

Het adres is moo.library.tudelft.nl 8888. (B.B.)

Benno Boeters

In de Bibliotheek kunnen bezoeker sinds kort de hulp inroepen van Miss Libra. Deze bibliothecaresse is niet van vlees en bloed maar een robot, en nog virtueel ook. Miss Libra verleent haar diensten aan klanten die via het computernet (telnet) inloggen bij de virtuele TU-bibliotheek. Die diensten gaan verder dan het virtuele; echt een boek aanvragen is mogelijk.

Het adres is moo.library.tudelft.nl 8888. (B.B.)

Benno Boeters