Minister versoepelt ‘hardheidsclausule’

Zij hebben voortaan nog maar één verklaring nodig van een deskundige.

Het gaat om studenten die een aanvullende beurs ontvangen. De wet gaat ervan uit dat studenten ook geld krijgen van hun ouders. Deze bijdrage wordt ingehouden op de aanvullende beurs. Studenten met ouders die weigeren mee te betalen, kunnen een beroep doen op de hardheidsclausule. Zij moesten hun argumenten altijd ondersteunen met twee verklaringen van een deskundige, zoals een psychiater, psycholoog, studentendecaan of RIAGG. Zo moest aangetoond worden dat er een ‘ernstig en onverzoenlijk’ conflict bestaat tussen student en ouders. De ruzie mag niet over geld gaan.

Minister Ritzen vindt dat er nu nog maar één zo’n verklaring nodig is. Uit de praktijk zou blijken dat een tweede verklaring niets toevoegde en dat studenten hier te veel moeite voor moesten doen.

Ritzen wil ook het ‘recht op voorschot’ afschaffen. Studenten konden alvast extra geld krijgen gedurende de procedure. Nu is dit overbodig geworden, vindt de minister. Studenten kunnen namelijk onafhankelijk van hun ouders leningen afsluiten. In plaats van aanspraak te maken op een voorschot, moet een student een lening afsluiten. Als de aanspraak op de hardheidsclausule rechtvaardig is, wordt de lening omgezet in een aanvullende beurs. De rente komt dan te vervallen. (HOP/A.v.d.P.)

Studenten hebben vanaf nu minder bewijs nodig om aanspraak te maken op de zogenaamde ‘hardheidsclausule’. Deze regeling is bedoeld voor studenten met ouders die weigeren mee te betalen aan de studiekosten. Zij hebben voortaan nog maar één verklaring nodig van een deskundige.